Berlingske Business

Hver femte lejlighed sælges over udbudspris

lejlighed
Foto:

Over 18 pct. af lejlighederne i København bliver solgt til en højere pris, end der står på til salg-skiltet. På Nørrebro bliver hver tredje sælger forgyldt med en ekstra pose penge.

Der er kommet så meget knald på det københavnske boligmarked, at mange købere er villige til at betale overpris for at sikre sig drømmelejligheden.

I gennemsnit blev næsten hver femte lejlighed i København og Frederiksberg Kommune solgt over den oprindelige udbudspris i årets første kvartal.

Det viser tal, som boligportalen Boliga.dk har udarbejdet for Berlingske Business. Til sammenligning var det i samme kvartal sidste år kun henholdsvis 11,4 og 7,3 pct. af lejlighederne, der kastede en højere pris af sig. Og ser man på 2011-tallene, var det under to pct.

lejlighed

Ifølge Curt Liliegreen, sekretariatschef i Boligøkonomisk Videnscenter, er en væsentlig del af forklaringen, at renten i begyndelsen af året dykkede ned på et historisk lavt niveau.

»Vi har haft en periode med mulighed for at gøre et sjældent godt køb. Dels kunne man få et fastforrentet lån til to pct. og en kurs tæt på 100. Dels kunne man købe en ejerlejlighed i København med gode muligheder for, at friværdien vil stige. Det har skabt et ekstra pres på efterspørgslen og ført til, at mange har budt over,« siger han.

26BUSlejlighed2.jpg

Der er dog forskel på, hvor i byen boligejerne har haft størst succes med at spinde ekstra guld. I København K blev 9,4 pct. af lejlighederne solgt over pris, mens det i København SV var 23,6 pct. og på Nørrebro hele 29,7 pct.

Det mærkes hos Nybolig på Nørrebro, hvor særlig toværelses lejligheder nærmest bliver revet væk, før der er sat et til salg-skilt i vinduet.

»Det er først det seneste halve år, at folk i større omfang er begyndt at betale over udbudsprisen. Det eksploderede, da realkreditselskaberne begyndte at tilbyde lån til ekstremt lave renter,« siger Mark Rost-gaard von der Maase, der er medejer af butikken.

26BUSlejlighed2.jpg

I øjeblikket bliver de mindre lejligheder i hans butik solgt på mellem en dag og to måneder. Især de nyeste varer på hylderne ender i budrunder, fortæller han. Og når det sker, er det meget almindeligt, at der bliver lagt 40.000-50.000 kr. oven i prisen.

Ud over at der jævnligt er flere om at byde på den samme lejlighed, oplever Mark Rostgaard von der Maase også, at flere købere straks melder ud, at de gerne vil betale et beløb over udbudsprisen.

»Jeg har f.eks. lige solgt en lejlighed til 65.000 kr. over udbudsprisen. Køberen havde budt på to andre lejligheder, der blev solgt til anden side. Derfor bød han med det samme en højere pris for at være sikker på at få den, selv om der ikke var andre bydere,« fortæller han.

At lige præcis København N er det sted, hvor den største andel af lejlighederne sælges til overpris, overrasker ikke Ricco Zuschlag, direktør i Boliga.

»Nørrebro er blevet meget populært, og man kan stadig finde nogle lejligheder til en pris, hvor også den almindelige dansker kan følge med,« siger Boliga-direktøren.

For bare fire år siden blev der stort set ikke solgt en eneste lejlighed over udbudsprisen på Nørrebro.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen