Berlingske Business
08:37Firmaernes salg har aldrig været større

Home lyver om prisfald

hustilsalg3_CBech_artikel.jpg
Boligkæden Home har udviklet en hjemmeside, hvor man forsøger at sælge boliger, der ser ud til at være faldet kraftigt i pris. Foto:

Danmarks største ejendomsmæglerkæde Home snyder med boligpriserne for at lokke købere til at slå hurtigt til og sætte deres navn på en købskontrakt.

Mange købere går i disse krisetider efter boliger, der er faldet voldsomt i pris. Dermed er chancen for et godt køb bedre. Home har derfor udviklet en hjemmeside, hvor kæden forsøger at sælge boliger, der ser ud til at være faldet kraftigt i pris, men B.T. kan i dag dokumentere, at det er rent bedrag.

Homes ejendomsmæglere har snydt ved i flere tilfælde at sætte boligpriserne kraftigt ned – for dagen derpå at hæve dem igen til den oprindelige pris. Dermed er der for et øjeblik skabt et voldsomt, men falsk procentvis prisfald, der øjeblikkeligt registreres på alverdens boligportaler og Homes egen hjemmeside.

De boliger, der er faldet mest i pris, træder tydeligt frem på de hjemmesider, der bugner af tusindvis af boliger og lokker flere købere til.

 

Læs også: Her er boligpriserne faldet mest

- Det er meget dårlig stil. Der er ingen tvivl om, at det er stærkt misvisende, siger Vagn Jelsøe, afdelingschef i Forbrugerrådet.

Et eksempel er en villa i Brøndby, som ifølge hjemmesiden har en prisændring på hele 42 pct. Grunden er, at boligen 11. december blev sat ned fra 2,1 mio. kr. til 1,5 mio. kr. Dagen efter blev den sat op igen.

Boligen havde en oprindelig startpris på 2,6 mio. kr., og det er forskellen mellem startprisen og den laveste pris, som Home altså lokker med i stedet for den rigtige forskel på 19 pct. mellem 2,6 og 2,1 mio. kr.

Lugter af bevidst spekulation

- Det lugter af bevidst spekulation i at sætte prisen ned og så op igen, så man kan vise en prisændring, siger Vagn Jelsøe. Han ser en sammenhæng mellem, at bunden er gået ud af boligmarkedet, og at købere derfor især interesserer sig for huse, hvor prisen er faldet.

Kommunikationschef i Home, Niels H. Carstensen, tror ikke, der er nogen af Homes ejendomsmæglere, der spekulerer i prisen for at komme på diverse toplister.

- Vi laver ikke Danmarks bedste hjemmeside for at vildlede og forføre. Det er ikke noget, vi gør for at genere folk, siger Niels H. Carstensen.

Men hvordan kan det så være, at der i en lang række tilfælde er boliger, der bliver sat ned og så op igen dagen efter?

- Jeg tror, at nogen kommer til at lave en fejl ved ændringerne i priserne.

Hvorfor bliver forbrugerne så vildledt med forkerte prisændringer?

- Det er en fejl, og den skal rettes. Det beklager vi selvfølgelig over for kunderne, men vi fifler altså ikke med det.

Læs også: Home afviser snyd med boligpriser

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen