Berlingske Business

Her opgiver flest at sælge lejligheden

gffa
(Arkivfoto: Mathias Bojesen/Ritzau Scanpix) Foto:

En underskrevet købsaftale. Det er målet, når man sætter lejligheden til salg. Men fra tid til anden må man erkende, at det ikke helt gik, som man havde håbet på. Og bliver lejligheden ikke solgt, har man to muligheder: Giv op eller prøv igen.

En ny opgørelse fra boligsiden Boliga viser, hvor mange der vælger det ene eller det andet. Altså hvor mange af sidste års nedtagne lejligheder, der blev henholdsvis solgt, hvor sælger opgav, eller hvor de gav det endnu et forsøg.*

Og der er stor forskel fra kommune til kommune.

Flest fik solgt lejligheden i Albertslund Kommune, hvor det var ni ud af ti nedtagne lejligheder, der blev solgt - mens det i Hjørring Kommune endte med et salg for 43 procent af de nedtagne lejligheder.

Sæt prisen rigtigt

Endte man derimod i kategorien for dem, der ikke fik solgt boligen, kan tænketiden efter lejligheden er pillet af nettet måske bruges på at filosofere over, hvorfor man ikke endte med at sippe champagne og fejre et vellykket salg.

Der er nemlig nogle aspekter, der gør det lettere at få lejligheden solgt. For efterspørgslen efter lejligheder er nemlig god i øjeblikket, lyder det fra chefanalytiker hos Realkredit Danmark, Christian Hilligsøe Heinig:

»Det afgørende parameter for et salg af ejerlejligheden er udbudsprisen. Fastsættes den på et realistisk niveau, så tilsiger det økonomiske klima også, at den nok skal blive solgt.«

En for optimistisk pris kan nemlig betyde, at de potentielle købere udebliver - og så er det altså, man står med valget mellem at give det endnu et skud eller at droppe projekt-sælg-min-bolig.

»Der vil helt sikkert være nogle ejere, der har tænkt, at de var klar til at sælge boligen for en given pris, men viser det sig så senere, at det ikke kan lade sig gøre, så vælger de at blive boende i boligen,« siger Christian Hilligsøe Heinig.

Ryd op og mal

Sidste år endte det eksempelvis med et salg for 64 procent af de nedtagne lejlighedsannoncer i begge de to kommuner Solrød og Svendborg. Mens der så er forskel på, hvor mange der giver op - og hvor mange der prøver igen. For blandt dem, der ikke fik solgt, valgte 20 procent af sælgerne i Svendborg at give det endnu en forsøg, mens den samme andel i Solrød var på 10 procent.

Men at man kan sætte den rette pris, er ikke det eneste aspekt, der er vigtigt, når man skal sælge. For selvom en realistisk pris ifølge Christian Hilligsøe Heinig er det vigtigste parameter, så er der også andet, man kan gøre for at hjælpe køberne med at forelske sig i ens bolig:

»Det er selvfølgelig altid en god ide at sikre sig, at der er ryddet pænt op i boligen, så potentielle købere nemmere kan forestille sig at bo der. Ligeledes kan det også være en god ide at få udbedret diverse fejl og mangler, der springer i øjnene og eventuelt male lidt hist og pist, hvis noget ser meget træt ud.«

»Man bør ikke investere de store summer i boligen, hvis man er på vej videre, da det ofte ikke kan betale sig. Så vil de nye købere måske hellere selv investere i boligen, og få lavet tingene efter deres smag,« siger han.

Her kan du se, hvor mange der opgiver hussalget i dit område.

* Boliga har opgjort, hvor stor en procentdel af de ejerlejligheds-annoncer der blev nedtaget i 2017, som er blevet henholdsvis genannonceret, solgt eller opgivet. Statussen er opgjort d. 30. maj 2018, og der skal have været minimum halvtreds nedtagne annoncer i kommunen, før den er medtaget i statistikken.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen