Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Her opgiver flest at sælge boligen

concept image of make your a house

Afstand til arbejde og institutioner. Beliggenheden har ikke kun betydning for det daglige liv. Den påvirker også boligens salgbarhed.

Det ender ikke altid med et salg. Det har flere boligsælgere måtte erkende - især hvis de bor langt fra landets større byer.

I landets yderkommuner var det nemlig hver tredje af de sælgere, der tog boligen af markedet, som helt opgav at sælge den. Den tilsvarende andel i bykommunerne tegner et mere positivt billede.

Det viser nye tal fra Boliga*

Helt præcist var det 38 procent i en yderkommune og 15 procent i en bykommune, der tog boligen af markedet, uden den senere kom til salg igen - eller i bedste tilfælde blev solgt.

Portrait of a thoughtful young business man

At så mange opgiver at sælge hænger sammen med, at mange i yderkommunerne har købt, dengang boligerne var dyrere.

»En del sælgere i yderkommunerne prøver markedet af, men tager boligen af igen, når de ikke kan få prisen hjem. Det kan være sælgere, der har givet mere for deres boliger og gerne vil holde skindet på næsen. Så når det ikke lykkedes, bliver de boende,« siger Lise Nytoft Bergmann, boligøkonom hos Nordea til Boliga.

På kommunalt plan

Zoomes der ind på kommuneniveau, kan den samme tendens aflæses. For det bedste sted at sælge villa er omkring byerne - og det er især i kommunerne omkring København.

De kommuner, hvor færrest opgiver at sælge deres villa eller rækkehus, ligger nemlig alle omkring landets hovedstad. I Herlev Kommune er der under hver tiende sælger, der tager boligen af markedet med uforrettet sag.

20BUSBoligejere-174042.jpg

Og det er da også omkring København, at flest får solgt deres bolig. Bedst går det i Ishøj Kommune, hvor det endte med et salg i 90 procent af tilfældene, mens det i Vallensbæk Kommune lykkedes for 85 procent af sælgerne.

I Jylland er det Aarhus Kommune, der har den højeste andel solgte villaer. Her lykkedes det at sælge 73 procent af de udbudte villaer og rækkehuse, mens 17 procent opgav.

Her går det mest trægt

Mindre godt går det i Skive Kommune, hvor knap hver tredje opgiver at sælge villaen. Hele 32 procent af boligerne bliver taget af markedet uden senere at kunne matches med et salg eller en ny annoncering.

Skive Kommune efterfølges af Brønderslev, Vesthimmerlands, Jammerbugt og Ærø Kommune, hvor 31 procent af sælgerne måtte tage boligen af markedet med uforrettet sag, oplyser Boliga.

Sonja

Det er ikke tilfældigt, at sælgerne opgiver i de samme kommuner, der har lange liggetider for boliger:

»Der er steder i de kommuner, hvor det kan være svært at få solgt, og der tager lang tid. I de tilfælde kan sælger gå kold i altid at skulle have en veltrimmet græsplæne og et støvfrit hus, hvis der nu skulle komme en køber forbi, og derfor tager man boligen af markedet,« siger Lise Nytoft Bergmann.

Her kan du se, hvordan ejerlejlighederne solgte i din kommune

Her kan du se, hvordan villasalget gik i din kommune

* Boliga har gennemgået de annoncer, der blev inaktive i perioden 1. januar 2016 til og med 30. april 2016. Boligerne er herefter kategoriseret som enten solgt (der er registeret en salgspris), genannonceret (boligen er kommet online igen hos samme eller anden mægler) eller opgivet (ikke registreret som solgt eller genannonceret). Kommuneinddelingen i yderkommuner, landkommuner, mellemkommuner og bykommuner er baseret på Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters kategorisering.

Billede

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen