Berlingske Business

Her opgiver flest at sælge boligen

pix
Det er stadig svært at sælge bolig uden for København. Foto:

Trods rekordlave renter kan det stadig være svært at få folk til at investere i et hus uden for byområderne.

I de tre første kvartaler af 2014 blev 29 procent af de annoncer, som hus-sælgerne i yderkommunerne pillede af nettet, fjernet uden at der var foretaget en handel, mens 53 procent fandt en køber og 18 procent skiftede mægler eller holdt en pause i salget.

Dermed er statistikken i landets udkantskommuner forbedret i forhold til samme periode i 2013, hvor 35 procent droppede at sælge boligen og 51 procent af annoncerne blev pillet af nettet som følge af en handel. Det viser en ny statistik fra Boliga.dk (se nedest for metode).

I landkommunerne og mellemkommunerne var henholdsvis 29 og 28 procent af de nedtagne villa-annoncer fjernet fra nettet uden at boligerne var solgt, mens tallet for bykommunerne endte på 18 procent.

boligboble

Den tunge ende
Morsø Kommune i nordvestjylland har den højeste andel af opgivne boligsalg med 42 procent, ligesom sælgerne i Fanø Kommune og Mariagerfjord Kommune også ligger i den tunge ende med 41  procent opgivne salg i forhold til antallet af fjernede husannoncer.
Den mindste andel af desillusionerede sælgere finder man i Frederiksberg Kommune, Samsø Kommune og Høje-Taastrup Kommune, hvor blot 9 procent helt har droppet at sælge boligen.

Fire kommuner i top
Ser man på salgsprocenterne på villaer, dvs. hvor den største procentandel af annoncerne er fjernet på grund af en bolighandel, ligger Frederiksberg helt i top med 82 procent. Den rige hovedstadskommune må dog dele førstepladsen med Albertslund Kommune, Vallensbæk Kommune og Tårnby Kommune.
I Nordsjælland, der ellers traditionelt topper boligmarkedets flødeskumslister, er det kun Allerød Kommune og Egedal Kommune, der befinder sig inden for top 10.

Her er 75 procent af husene blevet pillet af nettet efter at være blevet solgt.

Der blev solgt lejligheder for 35 milliarder sidste år

Københavns-området fører an
På lejlighedsmarkedet fører Frederikshavn Kommune statistikken over flest opgivne salg med 63 procent af de fjernede annoncer, mens Solrød Kommunes sælgere kun i otte procent af tilfældene har droppet boligsalget.

De højeste salgsprocenter finder man i Vallensbæk Kommune, Solrød Kommune, Hvidovre Kommune og Frederiksberg Kommune, Tårnby Kommune, Ballerup Kommune og Københavns Kommune hvor de ifølge Boliga er over 80 procent.

kbh

Se hvordan din kommune klarer sig i statistikken:


Villaer/rækkehuse: Se her

Ejerlejligheder: Se her

Metode: Statistikken viser, hvor stor en del af de annoncer, der blev fjernet fra Boliga.dk i de tre første kvartaler af 2014, som senere kunne matches med et salg i tingbogen.  Kommuneinddelingen i yderkommuner, landkommuner, mellemkommuner og bykommuner er baseret på Ministeriet for By Bolig og Landdistrikters kategorisering. Boliga har kun medtaget kommuner, hvor der er nedtaget min. 20 annoncer inden for hver boligkategori. Hvis en bolig er sat til salg igen hos samme eller en anden mægler inden for to måneder efter nedtagningen, er den defineret som “genannonceret” i statistikken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen