Berlingske Business

Her faldt huspriserne med fire procent

bolig
Foto:

Den endelige opgørelse af husprisernes udvikling viser prisfald på op til fire procent, mens priserne steg andre steder.

Den endelige opgørelse af husprisernes udvikling frem til og med årets 3. kvartal bekræfter, at boligmarkedet i Danmark er delt i to. Men priserne faldt i fire regioner med op til fire procent i Nordjylland, så steg priserne i hovedstaden med 0,7 procent fra 2. til 3. kvartal.

Samlet set faldt priserne på enfamiliehuse på landsplan med 0,6 procent.

Der er dog stadig tale om prisstigninger i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor. På et år er priserne på enfamiliehuse på landsplan steget med 2,6 procent med en stigning på 6,3 procent i Region Hovedstaden. Og boligøkonom Lise Nytoft Bergmann fra Nordea er ikke så bekymret over udviklingen fra 2. til 3. kvartal i år.

»Det er, hvad der normalt sker i et stabilt marked på denne tid af året. Hver gang efteråret går på hæld, falder efterspørgslen efter boliger nemlig en smule, og det presser alt andet lige priserne lidt ned,« lyder hendes analyse af tallene.

Nordeas krystalkugle viser da også prisstigninger i de kommende par år til boligejerne på2,5 procent i 2014 og 3 procent i 2015.

»Dagens tal skal derfor snarere læses som et vidnesbyrd om, at vi befinder os i et marked, som er ved at stabilisere sig - ikke et marked, som har fuld fart på, men heller ikke et marked, som igen er ved at falde sammen om ørerne på os. Den tendens bekræftes af, at huspriserne trods alt er steget med 2,6 pct. det seneste år,« vurderer Lise Nytoft Bergmann.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen