Berlingske Business

Her er der fut i boligsalget

hus
I alle fem regioner er der registreret et øget salg af huse og lejligheder, og knækker man statistikken ned til lokalt niveau, har der været et øget salg af huse i 76 procent af postdistrikterne, et øget salg af ejerlejligheder i 88 procent af postdistrikterne og et øget salg af sommerhuse i 93 procent af postdistrikterne. Foto:

Væksten i boligsalget er ikke kun isoleret til de største byområder. Se hvor mange boliger, der er blevet solgt i år i din by sammenlignet med sidste år:

Der er blevet langet markant flere varer over disken på boligmarkedet i 2015.

En ny statistik fra boligportalen Boliga.dk viser, at villasalget fra januar til august i år er steget med 20 procent i forhold til sidste år på samme tid, mens stigningen for ejerlejligheder er hele 31 procent og 23 procent for fritidshuse.

Og de gode nyheder er ikke kun isoleret til de største byområder.

I alle fem regioner er der registreret et øget salg af huse og lejligheder, og knækker man statistikken ned til lokalt niveau, har der været et øget salg af huse i 76 procent af postdistrikterne, et øget salg af ejerlejligheder i 88 procent af postdistrikterne og et øget salg af sommerhuse i 93 procent af postdistrikterne.

Huse i Brønshøj

Køberne vinder ikke ved at vente


Ifølge Morten Skak, der er lektor på Center for Boligforskning på SDU, er det blandt andet de stigende priser, som smitter af på antallet af handler.

- Køberne vinder ikke noget ved at vente mere, og det får dem ud på markedet.  Desuden er beskæftigelsessikkerheden og den økonomiske tryghed steget, og renterne er virkelig lave.
Dermed kan man få mere bolig for pengene, samtidig med, at man kan etablere et lån til en lav rente. Det er altsammen med til at skabe øget aktivitet på markedet, siger Morten Skak til Boliga.

lejlighed kbh

Fart på i nordvest


På villamarkedet har de største stigninger i salget fundet sted i nordsjællandske Gilleleje og Egå ved Aarhus, hvor salget af huse ligger henholdsvis 117 procent og 114 procent over samme periode sidste år.

Ejerlejlighedernes opadgående priser har ikke lagt en dæmper på købernes lyst til at handle, og markedets helt store motor, København, har da oplevet en ganske pæn fremgang i 2015 - dog med væsentlige forskelle fra postdistrikt til postdistrikt.

Den største procentuelle stigning er sket i København NV, et af hovedstadens billigste områder, hvor der er blevet handlet 80 procent flere ejerlejligheder i 2015 end i 2014, mens hippe Vesterbro blot har oplevet en stigning på otte procent i salget.

Ingen kommer dog i nærheden af den københavnske forstad Holte, der er årets hidtidige topscorer på lejlighedsmarkedet.

Her blev der mellem januar og august solgt 83 lejligheder mod 36 styk sidste år på samme tid. Det er en stigning på 131 procent.

31BUSHomebbbb.jpg

Store stigninger i salget

Markedet for fritidshuse har været dybfrossent siden finanskrisen, men i de seneste to år har antallet af handler været stigende, og det har man blandt andet kunnet nyde godt af i Højby i Odsherred, hvor der er blevet købt 64 sommerhuse mellem januar og august mod 29 i samme periode sidste år.

Også Hvide Sande, Vig og Holbæk kan notere store fremgange i sommerhussalget. Ifølge Boliga har der været stigninger på mellem 63 procent og 106 procent.

Se hvor mange boliger, der er blevet solgt i år i din by sammenlignet med sidste år:

Villaer/rækkehuse
Ejerlejligheder
Fritidshuse


*Boliga har kun medtaget boliger, der er blevet solgt via en ejendomsmægler eller via Boliga Selvsalg. Perioden dækker 1. januar til 1. august i henholdsvis 2015 og 2014.
I listen er der kun medtaget postdistrikter, hvor der har været min. 20 handler.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen