Berlingske Business
17:42

Her er den billigste måned at købe sommerhus

Sommerhuse
Foto:

Der er tusindvis af kroner at spare, hvis du ved, hvornår sommerhusene falder i pris.

En forskel på 970 kroner på at købe sommerhuset i den dyreste og den billigste måned lyder måske ikke af så meget. Men det er det, når forskellen er per kvadratmeter.

Leder du efter et sommerhus på 70 kvadratmeter kan det betyde en prisforskel på 67.900 kroner.

Prisen varierer nemlig hen over året, og det er i de mørke måneder, du skal slå til, hvis du vil spare penge, viser tal fra Boligsiden.

»Det er ikke så overraskende, at der er sæsonforskelle i priserne - det er også noget, der gør sig gældende for boligmarkedet generelt,« fortæller Christian Hilligsøe Heinig, cheføkonom hos Realkredit Danmark.

Prisudsvingene hænger sammen med de forskellige handelsmønstre hen over året. Der bliver ikke handlet så mange sommerhuse i slutningen og i starten af året.

Til BT Pony halshugget

Sommerhusene bliver i højere grad handlet fra april og frem, forklarer Christian Hilligsøe Heinig. Og det sætter altså sit aftryk på priserne.

Tallene fra Boligsiden viser, at det i perioden fra 2009 til 2015 i gennemsnit kostede 13.237 kroner per kvadratmeter, hvis sommerhuset blev købt i den billigste måned, december.

Den dyreste måned var april med en gennemsnitlig kvadratmeterpris på 14.207 kr.

Gennemsnittet af kvadratmeterpriserne viser, at månederne december, januar og februar er de billigste måneder at sætte sin underskrift på købskontrakten.

Til BT Pony halshugget

Sommerhusmarkedet varierer dog en del fra kommune til kommune, og det kan påvirke, om det er realistisk at vente på en bedre pris.

»Hvis man har meget fokus på et bestemt område, man gerne vil bo i, hvor der ikke er så mange sommerhuse til salg, så har man ikke så god mulighed for at være kritisk,« siger Birgit Daetz, kommunikationsdirektør hos Boligsiden og tilføjer:

»Hvis man er interesseret i et sommerhusområde, hvor der er rigtig meget aktivitet - det kunne være Vejby, Nykøbing Sjælland eller Jægerspris - så kunne det være relevant at kigge på, om man skulle vente med at købe.«

20BUSPix-Lindblad-sommerhus.jpg

Det er dog ikke nødvendigvis så ligetil bare at afvente, at priserne falder, bemærker cheføkonom Christian Hilligsøe Heinig:

»Udfordringen er jo, at jagten på ens drømmesommerhus kan strække sig over flere måneder, inden det hele falder på plads i forhold til beliggenhed, økonomi, stand og hvad der ellers skal passe sammen,« siger Christian Hilligsøe Heinig.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen