Berlingske Business

Frygt for kaos omkring tinglysning

Boligsolgt_HBagger_artikel.jpg
Handel med fast ejendom er afhængig af et troværdigt tinglysningssystem. 8. september bliver tinglysningen digital. Foto:

Det nye digitale tinglysningssystem skal køre 8. september. Ellers kan der opstå et kaos, hvor ingen ved, hvem der ejer hvad.

Det nye IT-system, som skal styre tinglysningen af fast ejendom i Danmark, skal bare fungere fra dag 1.

Tinglysning er en grundsten i den danske ejendomsret, og fungerer systemet ikke, kan der opstå tvivl om, hvem der ejer hvad, hvilket vil være en katastrofe for hele ejendomsmarkedet, skriver Berlingske Business.

»Det virker! Det skal virke. Der findes mig bekendt ingen plan B. Det er de forvisninger, vi har fået, og det er vel også derfor igangsættelsen er udsat så mange gange,« siger advokat Henrik Høpner, der repræsenterede advokatstanden i Tinglysningsudvalget, som stod for forarbejdet til det nye system.

80 millioner sider

Digital tinglysning er et enormt IT-projekt. Det har været på tegnebrættet i over tyve år, og skulle være lanceret i marts 2008, men er udskudt flere gange. Denne gang skulle dog være god nok. Fra midten af august lukker tinglysningen i tre uger, og herefter foregår den kun elektronisk.

»Hvis det er tre ugers nedlukning, hvorefter tinglysningen kører på skinner, så kan vi godt leve med det, men systemet skal ubetinget fungere efter de tre uger,« siger formand i Dansk Ejendomsmæglerforening Steen Winther-Petersen til Berlingske Business.

I systemet ligger over 80 millioner scannede A4-sider fra arkiverne på landets tingsteder. Samtidig er der tale om et kompliceret system med høje sikkerhedskrav.

»Vi har udviklet og testet systemet, og derfor er vi sikre på, at det kan køre, og skulle det ikke køre, så har vi selvfølgelig nogle nødplaner og beredskabsplaner liggende, som vi kan sætte i værk,« siger Søren Sørup Hansen, der er præsident for Tinglysningsretten.

Læs også: Digital tinglysning trækker handlen ud

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen