Berlingske Business

Friværdi på himmelflugt: Danske husejere har fået gevinst på 1.030 kr. om dagen

RB PLUS PF
Boligmarkedet ser ganske solidt ud lige nu. Det er brændstof for privatforbruget og dermed væksten i dansk økonomi, siger økonom Søren V. kristensen fra Sydbank. Foto:

Stigende boligpriser har sendt boligejernes friværdi i vejret. En gennemsnitlig husejer har scoret en gevinst på 102.000 kroner i årets første kvartal, viser beregninger fra Nordea.

De eksplosive boligpriser forgylder fortsat boligejerne i hastig fart.

I januar og februar steg huspriserne med henholdsvis 2,5 pct. og 0,9 pct., og fremgangen fortsatte ind i marts, hvor huspriserne steg med to pct., viser tal fra Danmarks Statistik. Det bringer den samlede fremgang op på 5,5 pct. i årets første tre måneder.

En gennemsnitlig husejer har dermed fået en gevinst på 102.000 kroner i første kvartal 2018.

»Det svarer til en gevinst på 1.030 kroner om dagen, der vel at mærke er skattefri, hvis ejeren selv har boet i huset,« siger Lise Nytoft Bergmann, chefanalytiker i Nordea Kredit.

Højere priser end før krisen

Lejlighedspriserne har også fart på, men til forskel fra tidligere er tempoet lavere end på husmarkedet. I januar og februar steg lejlighedspriserne med henholdsvis 2,4 pct. og 0,7 pct., mens prisstigningen i marts var på 0,6 pct. Samlet set betyder det, at lejlighedspriserne steg med 3,8 i første kvartal 2018.

»For lejlighedernes vedkommende er der tale om en gevinst på 81.000 kroner i første kvartal eller 900 kroner om dagen. Det er rigtigt mange penge,« påpeger Lise Nytoft Bergmann.

De fortsat stigende lejlighedspriser bekymrer flere eksperter. De frygter, at vi er i gang med at puste en boligboble op.

Prisen på en gennemsnitlig lejlighed er steget med 72 pct., siden prisen ramte bunden i februar 2009, og handles nu for 20 pct. mere end i 2006, hvor priserne var højest under den seneste optur på boligmarkedet.

»Jo højere op lejlighedspriserne kommer, jo større er sandsynligheden for, at priserne vil falde igen, når renten stiger, eller når de økonomiske konjunkturer ændrer sig. I slutningen af 00erne skabte de faldende priser økonomiske kvaler og mental bagage blandt mange lejlighedsejere, og vi er bekymrede for, at det samme vil ske igen,« siger Lise Nytoft Bergmann.

Et solidt boligmarked

Makroøkonom Søren V. Kristensen fra Sydbank deler bekymringen på lejlighedsmarkedet.

»For det første skal man huske, at når priserne kan stige så hurtigt og så kraftigt, kan de også hurtigt falde den anden vej. For det andet kan vi ikke blive ved med at se, at boligpriserne vokser langt hurtigere end resten af økonomien,« siger Søren V. Kristensen.

Han vurderer dog grundlæggende, at boligmarkedet ser ganske solidt ud lige nu.

»Derfor skal man primært glæde sig over de stigende priser. Det er nemlig brændstof for privatforbruget og dermed væksten i dansk økonomi,« siger han.

Sydbanks hovedscenarie er, at prisudviklingen i og omkring de store byer vil sætte farten et nøk ned og på den måde udvikle sig mere i trit med resten af økonomien.

Boligsalget falder

Der er dog også tegn på, at det ikke går helt så stærkt på boligmarkedet som sidste år. Antallet af handler er aftaget siden december sidste år. Når man korrigerer for sæsonudsving, er salget af ejerlejligheder faldet med ni pct. siden december. For enfamiliehuse er antallet af handler faldet med tre pct. i den tilsvarende periode.

Ifølge Signe Roed-Frederiksen, cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, er kombinationen af højere renter i begyndelsen af året, nye skærpede låneregler samt et højt prisniveau - særligt for ejerlejligheder i København og Aarhus - formentlig årsagen til det faldende antal handler.

»Det er faktorer, som vi forventer vil fortsætte med at lægge en dæmper på særligt salget af lejligheder det kommende år. Selv om antallet af handler forsat ligger på et solidt niveau, skal vi vænne os til, at det bliver lidt sværere at komme af med boligen i år, end det var sidste år,« siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen