Berlingske Business

Frit el-valg en fuser for private

elmaaler_artikel_og_teaser_615_x_339_1.jpg
Siden januar 2003 har højst 10 procent af danskerne udnyttet det frie elvalg, og det kan også kun dårligt betale sig, siger en professor. Foto:

Der er for lidt at spare, og det har de fleste danskere tilsyneladende fundet ud af.

"Hvis du har et vist antal timer til at optimere din økonomiske situation, er de dårligt givet ud ved at ved at sidde og fedte med at skifte el-udbyder."

Så klart udtrykkes de manglende fordele ved elreformen for private kunder af professor Frede Hvelplund fra Aalborg Universitet i en artikel i 24timer.

Siden liberaliseringen af elmarkedet trådte i kraft i 2003 har man frit kunnet vælge, hvor man vil købe strømmen til husholdningen, men der er så lidt at spare, at det ikke er ulejligheden værd at bøvle med det, vurderer professoren. Besparelsen kan i bedste fald være 200-300 kroner om året. Det meste af elprisen er nemlig afgifter og udgifter til transport af strømmen, og så er der ikke så meget tilbage at konkurrere om, skriver 24timer.

Det betyder, at der hvert år er under to procent af danskerne, der skifter leverandør af elektricitet.

Brancheforeningen Dansk Energi udtrykker over for avisen skepsis over for Energitilsynets rolle i markedsreguleringen.

"En fuldstændig liberalisering vil på sigt føre til prisfald for privatkunderne," siger afdelingschef Torben Møller Pedersen.

Dansk Energi vil i løbet af foråret relancere hjemmesiden www.elpristavlen.dk for at skubbe på privates lyst til at udnytte det frie el-valg.

Læs også: De ti mest overraskende strømslugere

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen