Berlingske Business

Forsikringer uenige om klimaregning

Oversv_mmelse.jpg
Danmark vil i fremtiden få 20 procent mere regn målt over hele året i takt med, at temperaturerne stiger to til tre grader og giver mere fugt i luften, men forsikringsselskaberne er ikke enige om, hvem der skal have regningen for flere klimarelaterede skader. Foto:

Udsigten til, at danske husejere i fremtiden vil få kraftige præmiestigninger, som TrygVesta’s topchef Stine Bosse har advaret om, afvises pure i Topdanmark Forsikring.  

Konsekvenserne af klimaforandringerne er allerede ved at være tydelige i Danmark. Vi oplever flere skybrud med kraftige regnskyl, mere storm og flere orkaner. Kældre bliver fugtige eller står under vand. Ja, danskerne står i bogstaveligste forstand mere med fødderne i vand – i egen bolig.
Fremtidens klimaændringer som konsekvens af global opvarmning på grund af øget udslip af CO2 vil give forsikringstagerne en betydelig ekstraregning, mener topchefen i TrygVesta, Stine Bosse. Men udsigten til mere ekstremt vejr får imidlertid ikke Topdanmark Forsikring til at male fanden på væggen.

Milliardregning

Selskabets ledelse er dermed stærkt uenig med TrygVesta.
TrygVesta-chefen udtalte i lørdags til Berlingske Business, at danske forsikringsselskaber må regne med en milliardregning de kommende år, hvis de skal dække skader for kunderne, når hustage blæser af, bygninger braser sammen og vand trænger ind i kældre eller oversvømmer hele byområder. I sidste ende er det regninger, som kun kunderne kan betale.

Topdanmark Forsikring varsler ingen kraftige præmiestigninger hus- og bygningsforsikringer.

»De vejrrelaterede ting giver ikke anledning til, at vi bebuder de helt store prisforhøjelser på præmierne. Det kan godt være der kommer lidt på grund af vejret. Og prisforhøjelser kan selvfølgelig komme på grund af flere tyverier og brandskader i fremtiden,« siger medlem af koncernledelsen i Topdanmark, Kim Bruhn-Petersen.
Årsagen er, siger han, at både private husejere og kommuner efter hver omgang med kraftig vind og vand fra oven, der trænger op gennem kældre, er gået i gang med at sætte ind over for de øgede mængder regnvand. For hver gang, der har været ekstremt vejr laver flere og flere husejere omfangsdræn med grundvandspumper. Andre sætter pumpe i, så kloakvand ikke kan trænge op i kælderen, mener Topdanmark Forsikring.
Alm. Brand er helt enig med TrygVesta i, at forbrugerne kommer til at betaler meget større præmier i fremtiden.

Afventende holdning

I lørdagsavisen sagde Stine Bosse fra TrygVesta, at ekstremt uvejr med orkaner og kraftige regnskyl, der får hustage til at blæse af og give oversvømmelser, i fremtiden vil gør det meget dyrere for husejere, landmænd, virksomheder og alle andre at tegne forsikringer, dvs. bygnings- og bilforsikringer. Hun mener, at der i forsikringsbranchen hersker en for konservativ og afventede holdning til, hvad konsekvenserne af ekstremt vejr må være i forsikringsbranchen.
Danmark vil i fremtiden få 20 procent mere regn målt over hele året i takt med, at temperaturerne stiger to til tre grader og giver mere fugt i luften. Mest nedbør vil falde om vinteren i form af kraftige regnskyl, viser beregninger lavet af De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland, GEUS, og klimacenteret ved DMI.
 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen