Berlingske Business

Flere sælger boligen i "hemmelighed"

EDC
Omkring syv procent af de boliger, der bliver handlet gennem ejendomsmæglerkæden EDC, er såkaldte diskretsalg, hvor der ikke skiltes med boligen. Foto:

Ejendomsmæglerkæde oplever stigende interesse for at få solgt boligen i al diskretion.

Skilsmisse, pengeproblemer eller bare manglende lyst til at udstille sit hjem til offentligt skue.

Der kan være mange årsager til, at man ikke ønsker den store opmærksomhed om sit boligsalg. Og netop antallet af såkaldte diskretsalg er steget markant de seneste to år hos ejendomsmæglerkæden EDC.

Boligkøb

Et diskretsalg betyder, at boligen hverken markedsføres i aviser eller på nettet, og at der ikke skiltes med, at ejendommen er til salg. EDC oplyser, at cirka syv procent af alle gennemførte bolighandler nu sker på denne måde, hvilket svarer til omkring 5.000 handler om året.

»Det er først og fremmest i forbindelse med skilsmisser og økonomiske problemer, at man vælger et diskretsalg. Men vi hører også om flere, der bare gerne vil vente med at involvere familie og venner i boligsalget, til det rent faktisk er gennemført,« fortæller EDCs kommunikationschef Jan Nordmann.

Nykredit hovedkontor

I 2016 havde ejendomsmæglerkæden 40 procent flere diskretsalg end året før - og dobbelt så mange som i 2014. I stedet for at annoncere boligen, findes køberen typisk gennem mæglerens køberkartotek og i forbindelse med fremvisninger af andre ejendomme.

Boliglån

»I nogle dele af landet er begrundelsen, at hvis det alligevel ikke lykkes at finde en køber, så er det bedst, at omgangskredsen ikke ved, at man har forsøgt at sælge,« uddyber kommunikationschefen.

Artiklen fortsætter under billedet
diskretsalg

Aktuelt har ejendomsmæglerkæden 1.578 boliger til salg, som ikke annonceres. Ifølge Jan Nordmann er metoden lidt mere udbredt i Vestjylland, mens den er mindst brugt på Sjælland udenfor hovedstadsområdet. I resten af landet, inklusive København og Nordsjælland, er andelen af diskretsalg nogenlunde den samme.

huse

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen