Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Flere børnefamilier køber sommerhus

sommerhuse
Foto:

Prisstigninger på boliger i de større byer har givet flere børnefamilier appetit på at investere i et fristed i naturen, erfarer ejendomsmæglerkæderne Home og Nybolig.

Et stigende antal børnefamilier vælger storbyliv i hverdagen og landlig idyl i weekenden. I årets første kvartal har Home solgt 53 pct. flere sommerhuse til folk i alderen 35-44 år sammenlignet med samme periode i 2014.

Stigningen sker efter flere år, hvor børnefamilierne har været meget tilbageholdende på markedet for fritidshuse. I forhold til 2010, hvor færrest slog til, er salget steget med 156 pct., viser tal fra Home.Faktisk er 2015 indtil videre det bedste år siden 2006, når det kommer til denne aldersgruppe.

(Teksten fortsætter under grafikken)

Artiklen fortsætter under billedet
Børnefamilier

»Børnefamilierne i byerne har oplevet, at deres lejlighed eller hus er steget i pris – og derfor er deres friværdier typisk vokset. Et sommerhus er en mere luksuspræget bolig og ikke et basalt behov. De køber, når de føler sig trygge og har luft i økonomien. Og det gør flere familier nu,« siger Mads Ellegaard, relationschef i Home.

Fleksbolig00

I øjeblikket bliver godt hvert fjerde sommerhus fra Home solgt til en køber mellem 35-44 år.

Flest under 40 år i Nordsjælland

Også i ejendomsmæglerkæde Nybolig mærker man en stigende interesse fra børnefamilierne. Her tegner dem under 40 år sig for ca. en femtedel af det samlede fritidshussalg.

»Mange flere yngre mennesker køber sommerhus i dag end for fem år siden. Tendensen er mest bemærkelsesværdig i Nordsjælland, hvor næsten en tredjedel af vores købere er under 40 år,« siger pressechef Kim Pauli.

(Teksten fortsætter under grafikken)

Artiklen fortsætter under billedet
Nybolig

I 2009 var kun 17 pct. af køberne i Nordsjælland under 40 år. Pressechefen forklarer den markante stigning med, at de unge købere kommer i stor udstrækning fra hovedstadsområdet.

sommerhuse

»Mange børnefamilier bor i lejlighed i dag eller i villaområder, hvor der ikke er så meget natur omkring. Forældrene elsker storbylivet og synes, det er fantastisk at bo tæt på udbuddet af kulturliv, forretninger og aktiviteter. Der er bare ikke så højt til loftet. Med bolig i byen og et sommerhus får man alt det bedste fra begge verdner,« siger han.

Vil have huse til under 1,5 mio. kr.

Kim Pauli peger også på, at prisudviklingen og de lave renter har stor betydning for, at flere yngre mennesker realiserer drømmen om at være tæt på stranden og have græs mellem tæerne i weekender og ferier. For mens boligen i byen sandsynligvis er steget pænt i pris, er det stadig muligt at finde ekstremt billige sommerhuse.

Fleksbolig

»Børnefamilierne går som regel efter fritidshuse til under 1,5 mio. kr. - og gerne under 1 mio. kr. Især i Vestsjælland er der rigtig gode muligheder for at finde noget i den prisklasse. Man kommer ikke så langt for de penge i Tisvildeleje og Hornbæk, men man kan stadig godt finde huse til fornuftige priser i Nordsjælland,« siger han.

Mens et fritidshus på 75 kvm i gennemsnit koster 2,2 mio. kr. i Tisvildeleje, kan man få et i Dronningmølle for 1,3 mio. kr. og i Græsted for godt 1 mio. kr. Kører man længere mod vest, er gennemsnitsprisen på Sjællands Odde knap 880.000 kr.

Det grå guld er også aktive

Børnefamilierne er dog ikke de eneste, der er blevet mere aktive på sommerhusmarkedet. Også seniorer fra midt i 60’erne og op har i større omfang købt sommerhus efter kriseårene, viser tallene fra Home.

Her sætter efterlønnere, pensionister og folk på vej ud af arbejdsmarkedet sig i dag på omtrent hvert tiende nykøbte sommerhus. I 2006 var det kun hvert 20. hus.

Sommerhusklik

»Forklaringen kan være, at flere raske og rørige seniorer planlægger inden for en kortere årrække at benytte sommerhuset som helårsbolig, når de træder ud af arbejdsmarkedet,« siger Mads Ellegaard.

Den største gruppe er stadig de 45-54-årige, der udgør 36 pct. af køberne. Og sådan har det været ’et halvt hundrede år’, understreger relationschefen.
Home har solgt 41 pct. flere fritidshuse i første kvartal 2015 sammenholdt med samme kvartal i 2014.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen