Berlingske Business

Flekslån: BRFkredit gør op med 200 års realkredittradition

Totalkrig om boligkunderne: BRFkredit skærer 66 pct. af prisen
BRFKredits Hovedkvarter i Lyngby Foto:

Danskerne skal fortsat have adgang til F1-lån, mener BRFkredit. Også selvom det betyder et opgør med 200 års dansk realkredittradition.

BRFkredit har været nede og skrue i maskinrummet for fortsat at kunne tilbyde kunderne de populære etårige flekslån, der også er kendt som F1-lån. Fremover vil BRF finansiere lånene gennem femårige euroobligationer i stedet for etårige realkreditobligationer, som der ellers har været tradition for hos danske realkreditselskaber i 200 år. Den nye finansieringsmodel vil dog ikke kunne mærkes hos kunderne. 

Det skriver Jyllands-Posten.

Det er blevet sværere for danske boligejere at få fingrene i de populære F1-lån. Lovgivning fra Danmark og EU har nemlig gjort det mere omstændeligt for danske realkreditselskaber, at opretholde de etårige flekslån, der hvert år skal refinansieres. Det har fået Nykredit og Nordea Kredit til helt at afskaffe de populære lån.

BRFkredits alternative lånefinansiering gør op med et 200 år gammelt balanceprincip i dansk realkredit, det betyder, at realkreditselskabet finansierer forbrugerens boliglån med en underliggende obligation af samme varighed som boliglånet.

Opgøret med den tradition møder hovedrysten fra Forbrugerrådet Tænk.

»Det er jeg rystet over. Det bryder jo med dét, som vi forsøger at sælge dansk realkredit på, når vi fortæller udlandet om, hvor sikre realkreditlån er,« siger Morten Bruun Pedersen, der er seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk, til Jyllands-Posten.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen