Berlingske Business
17:42

Fire grunde til at Nordea kommer med prisstigninger denne måned

Medier: Nordea-chefer i Rusland benytter skattely-selskab
Foto:

Nykredit/Totalkredit og senest Realkredit Danmark har varslet forhøjede bidragssatser på kundernes realkreditlån, mens Jyske Bank/BRFkredit midlertidigt har fredet kunderne frem til årsskiftet. Nordea Kredit vil fortsat intet sige om eventuelle prisstigninger, men alt peger på, at koncernen melder ud om prisstigninger allerede i denne måned. Berlingske Business giver her fire grunde til den påstand.

1) Krav fra Finanstilsynet

Dette bliver Nordeas officielle årsag til prisstigningerne. Fra 2020 skal realkreditinstitutterne leve op til en række pejlemærker også kaldet tilsynsdiamanten. Pejlemærkerne er udstukket af Finanstilsynet. Et af pejlemærkerne er, at institutterne ikke må have en for stor andel af de korte flekslån såsom F1-lånet og F3-lånet, fordi de anses for usikre. Ved at hæve priserne på disse lån, skubber man en del af kunderne over i de sikre fastforrentede lån. Hvis Nordea ikke hæver priserne, risikerer koncernen, at de kunder, der vil have korte flekslån, i endnu højere grad kommer til Nordea. Og så bliver problemet med tilsynsdiamanten endnu større.

 

2) Krævende ejere og topledelse i Sverige

Nordeas hovedejer, den finske koncern Sampo Group, lægger pres på for at få en bedre indtjening i Nordea-koncernen. Nordeas topledelse i Stockholm forventer en øget indtjening i den danske del af Nordea, herunder realkreditselskabet Nordea Kredit. I april sagde Torsten Hagen Jørgensen fra Nordeas koncerndirektion til investorerne, at Nordea ville »udnytte det eksisterende vindue« til at hæve priserne – og dermed sikre en bedre indtjening. Samme dag sagde David Hellemann fra Nordea Danmark lidt modstridende til kunderne, at der ingen planer var om at hæve priserne. David Hellemann er netop stoppet i Nordea (af andre årsager, red.).

3) Tid er penge

Jo længere tid Nordea venter med at hæve priserne, desto flere penge går koncernen glip af i indtjening. Det taler for at gennemføre prisstigningerne hurtigst muligt. Prisstigninger i form af hævede bidragssatser skal annonceres med tre måneders varsel. Og prisstigningerne gennemføres ved refinansiering af lånene. Nordea har refinansiering fire gange årligt: 1/1, 1/4, 1/7 og 1/10. Hvis Nordea skal nå at få prisstigningerne til at træde i kraft ved refinansieringen 1/10, skal Nordea altså annoncere prisstigninger senest ved udgangen af denne måned.

4) Priserne er blevet hævet af konkurrenterne

Realkreditinstitutter har for vane at følge efter, når konkurrenterne hæver priserne. Landets største realkreditinstitut, Nykredit/Totalkredit, annoncerede prisstigninger i februar. Landets næststørste, Realkredit Danmark, fulgte efter i maj. Hvis Nordea Kredit, landets tredjestørste, følger efter hurtigt og hæver priserne nu, kan koncernen formentlig snige sig uden om den værste kritik fra kunderne. Hvis Nordea venter til efter sommeren, risikerer koncernen en større kundevrede. Det fjerdestørste institut, Jyske Bank/BRFkredit-koncernen, hæver tidligst priserne pr. 1. januar 2017.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen