Berlingske Business

Fem fif til boligkøbere

forhandling_artikel.jpg
Gå forberedt ind i forhandlingerne om den nye bolig - det kan kappe op til 20 procent af prisen, mener finanseksperter. Foto:

Sådan forhandler du dig frem til en god pris.

Udbuddet af boliger ligger stadig tæt på det højeste nogensinde, og priserne falder kraftigt de fleste steder i landet på grund af udsigten til måske flere år med økonomisk nedtur. Det er med andre ord det perfekte klima for boligkøbere, som med lidt snilde kan forhandle prisen ned med helt op til 20 procent, skriver Bolius, Boligejernes Videncenter.
Men hvordan gør man? Her kommer fem tips til forhandlingerne:

Viden om boligen og sælgeren
Økonomisk rådgiver Kim Valentin fra Finanshuset i Fredensborg siger til Bolius, at forberedelse er vigtigt. Det gælder blandt andet om at kende priserne på lignende boliger i samme område, hvor længe boligen har været til salg, og hvor store nedslag i udbudsprisen sælgeren allerede har foretaget.
Det er også godt at vide så meget om sælgeren som overhovedet muligt, mener Benjamin Frimann Lund, der er forhandlingsrådgiver i firmaet MarketWatch Management. Brug small talk til at få information foræret - hvorfor vil sælgeren sælge, og hvor vil vekommende gerne vil flytte hen? Det kan afsløre, hvor økonomisk presset sælgeren er. Resten er ligesom at spille poker, mener Kim Valentin.

 
Find flere potentielle boliger

Det nytter ikke hovedkulds at forelske sig i en enkelt bolig - så taber man i hvert fald forhandlingen, skriver Bolius.
Find to-tre egnede boliger og gå så i forhandlinger med alle sælgerne.

 
Først budprisen - så rabatterne
Poul Gammelgaard fra Boligoekonomen.dk advarer ifølge Bolius imod at bruge fejl i tilstandsrapporten som første våben i forhandlingerne, for hvis man begynder med at kræve en rabat for fejl og mangler, har man så godt som anerkendt udbudsprisen som forhandlingsudspil.
Først skal man ifølge Gammelgaard have forhandlet prisen ned og så kræve afslag for fejlene.

 
Brug tiden fornuftigt
Sælgeren kan være interesseret i at komme af med boligen hurtigst muligt, fordi vedkommende allerede har købt nyt, eller der kan være brug for en lang overtagelsesperiode, hvis sælgeren først nu skal til at finde sin næste bolig.
Her kan køberen ved at vise fleksibilitet opnå en stor prisreduktion, fortæller eksperterne.

 
Lad være med at skambyde
Til sidst - lad være med at fornærme sælgeren ved at fremsætte et urealistisk lavt bud. Nok er priserne faldet, men et skambud meget langt fra udbudsprisen kan gøre mere skade end gavn, fordi tilliden mellem parterne ryger på gulvet.
"Du kan vælge at sende skambud på 35 procent under udbudsprisen ud på 20 ejendomme og så opleve, at der er en, der siger ja, fordi vedkommende er ved at gå "på røven". Men det har bare ikke noget med forhandling at gøre," siger Benjamin Frimann Lund til Bolius.
Læs også: Hver anden bolig er på udsalg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen