Berlingske Business

Færre sommerhuse bliver sat ned i pris

fdfds
Et EDC "til salg skilt" ved sommerhus i Søndervig ved Holmsland Klit, Hvide Sande, har fået Solgt sat på. Foto:

Det er netop nu, at der er sæson.

Alle planter er i fuldt flor, man behøver ikke skænke isolering en tanke, og den mest relevante transportafstand handler om, hvor langt der er til isbutikken. Altså er det sæson for sommerhuse.

Og solen er angiveligt også ved at bryde gennem skydækket i det ganske sommerhus-boligland. Der er nemlig færre fritidsboliger end tidligere, der er blevet sat ned i pris.

Tal fra den uafhængige boligside Boliga viser, at det på landsplan nu er lige over hvert tredje hus, der har fået nye cifre på prisen. 30,6 procent for at være præcis. Mens det sidste år var 33,1 procent af de udbudte fritidshuse og 38,9 procent tilbage i 2014.

»Efter en årrække med tørke på sommerhusmarkedet,  går det nu godt. I 2017 var antallet af sommerhuse, som skiftede ejermand, det højeste i 10 år. Her i 2018 er farten aftaget en smule, men det er fortsat blevet betydeligt lysere tider i langt de fleste sommerhusområder,« siger Mira Lie Nielsen, boligøkonom og chefanalytiker hos Nykredit.

Det er i Læsø, Kerteminde og Vejle Kommune, at der var den højeste andel af sommerhuse, der var sat ned i pris. Mens den laveste andel er i Lejre, Aarhus og Silkeborg Kommune.

Solen bliver

Ligesom de højere temperaturer har bidt sig godt fast i år, så er forventningen, at fremgangen på sommerhusmarkedet nok gør sommervejret kunsten efter:

»Vi forventer også god gang i sommerhussalget i 2018, og priserne ventes i gennemsnit at øges med fem procent. Sommerhusene rider lige nu på en positiv bølge af økonomisk velpolstrede danskere, lave renter, bedre lånevilkår ved sommerhuskøb samt forbedrede forhold for udlejning. Alt sammen noget som også de kommende par år vil give medvind til vores lyst og muligheder for at købe sommerhuse,« siger Mira Lie Nielsen til Boliga.

Her kan du se, hvor mange af sommerhusene i dit favorit-område der er faldet i pris.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen