Berlingske Business

Færre danskere gik på tvang

Luftfoto Viborg
Foto:

Antallet af danskere, der må gå fra hus og hjem på grund af økonomien, er faldet i juni.

I alt 371 danske familier måtte i juni kaste håndklædet i ringen og gå på tvangsauktion. I måneden før var antallet 431, når der er korrigeret for normale sæsonudsving, oplyser Danmarks Statistik.

Gennem det seneste halve år har antallet af tvangsauktioner svinget mellem 363 og 431 med et gennemsnit på 397.

Når der ses på en længere årrække, så var det laveste antal tvangsauktioner siden 1979, da statistikken begyndte, i 2006 med et gennemsnit på 103 om måneden.

Det højeste antal var i 1990 med et gennemsnit på 1.695 om måneden. Det betyder, at 55 familier dengang røg på tvangsauktion hver dag, mens tallet nu ligger på 12.

Set over det seneste halve år konkluderer boligøkonom Lise Nytoft Begmann fra Nordea, at der er en klar faldende tendens.

Hun vurderer, at de meget lave renter er den primære årsag til det faldende antal, mens lav ledighed og en stille forbedring af boligmarkedet også hjælper.

»I øjeblikket kan man f. eks. optage et afdragsfrit F1-lån på 1 mio. kr. til en månedlig ydelse efter skat på bare 890 kr., mens et F3 og et F5-lån koster henholdsvis 1.060 og 1.450 kr. Det betyder, at familier, som bliver ramt på økonomien, ofte er i stand til at træde økonomisk vande, ind til der er fundet en langsigtet løsning på deres vanskeligheder,« skriver hun i en kommentar til tallene.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen