Berlingske Business

F1-plan er udskudt i tre måneder

Boligpakke_Business
Omlægningen af lovgivningen for flekslån bliver udsat på grund af tekniske vanskeligheder. Foto:

Efter en kritisk modtagelse fra investorer og realkreditbranchen udskyder erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen den bebudede ændring af flekslånene.

Først blev lovforslaget lavet fundamentalt om, og nu udskyder erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) regeringens annoncerede ændring af de populære flekslån.

Forslaget blev oprindeligt offentliggjort 6. november 2013, og det var meningen, at lovændringen skulle træde i kraft 1. januar 2014. Nu sigter regeringen på, at det træder i kraft 1. april med henvisning til praktiske vanskeligheder.

»Det har været hensigten, at lovændringen skulle træde i kraft pr. 1. januar 2014, således at der hurtigt blev skabt klarhed på realkreditmarkedet. Den løbende dialog med realkreditsektoren har imidlertid vist, at der vil være praktiske vanskeligheder forbundet med en ikrafttræden pr. 1. januar 2014, da bl.a. realkreditinstitutternes systemer vanskeligt vil kunne tilpasses til de nye regler inden da,« skriver ministeriet i en kortfattet meddelelse.

Forslaget mødte også skepsis blandt investorer, som påpegede, at der var tale om en fundamental ændring af de obligationer, der ligger bag flekslånene. De belægges med en option, der tvangskonverterer dem til en anden obligation ved en rentestigning på mindst 5 procentpoint på et år. I første udgave af forslaget var der tale om, at lånet skulle omlægges til en ny 30-årig obligation, i anden omgang blev det revideret til et års forlængelse af lånet.

Lovforslaget forventes fortsat fremsat kort efter udløbet af høringsfristen ved udgangen af november.

Privatøkonomisk rådgiver Kim Valentin er stærkt kritisk over for lovforslaget, som han vurderer kun vil gavne bankernes og realkreditselskabernes indtjening. En forsikring mod en rentestigning på fem procentpoint på et år er så lille en risiko, at han i sin blog undrer sig over, at  der overhovedet er brug for lovgivningen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen