Berlingske Business

Er det slut med sort arbejde?

colourbox573272_business_artikel_615_x_339.jpg
Foto:

Nu vil håndværkerne selv også være med til at straffe sort arbejde.

Sort arbejde koster samfundet milliarder af kroner om året, og derfor bør det straffes hårdere end det sker i dag, lyder kravet jævnligt - og denne gang fra en uventet kant.
Håndværkernes egne fagforeninger vil nu være med til at straffe sine medlemmer for sort arbejde, viser en rundspørge, som DR Nyheder har lavet blandt ti håndværkerfagforeninger i sammenslutnigen Byggefagenes Samvirke i København.
Otte ud af ti svarer ja til, at sort arbejde skal straffes hårdere end i dag. Og ikke nok med det. Der skal også være mere kontrol, mener Niels Carlsen fra fagforeningen 3F Vestegnen.
"I de 30 år jeg har beskæftiget mig med branchen, har jeg ikke oplevet nogen, som er blevet taget  for at få udført sort arbejde eller nogen, der er taget i at lave det," siger han.
Regeringspartiet Venstres skatteordfører Torben Schack Pedersen er ikke afvisende over for at skærpe straffen på sort arbejde.
"Er der nogen, som bryder reglerne, så skal vi selvfølgelig slå hårdt ned på det, og viser det sig, at en skærpelse af straffen vil være med til at styrke indsatsen mod sort arbejde, så vil jeg bestemt ikke stille mig afvisende over for det," siger han til DR.
 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen