Berlingske Business

Energimærkning dyrt og uden effekt

varmeapparat_artikel_og_teaser_615_x_339_2.jpg
Der er ikke noget sexet ved at investere i en hulmursisolering, siger forsker Vibeke Hansen Kjærbye. Foto:

Energimærkning koster millioner af kroner om året. Men der er ingen påviselig effekt af ordningen, viser ny undersøgelse.

Energimærkning koster mindst 250 mio. kr. om året, men ordningen får ikke parcelhusejere til at bruge mindre energi, viser en undersøgelse fra AKF, Anvendt KommunalForskning.

Undersøgelsen sammenligner naturgasforbruget i ca. 4000 energimærkede og ikke-energimærkede huse, og den indgår som et væsentligt bidrag i en netop afsluttet evaluering af den samlede danske energispareindsats.

Konklusionen er, at der ikke er nogen påviselig effekt af energimærkningsordningen. Det kan der være flere årsager til:

- Nogle husejere gennemfører energibesparende forbedringer, uanset om deres hus er energimærket eller ej. Andre vil hellere have penge til forbrug her og nu, end de vil investere i energibesparelser, som først er tjent ind om 10-15 år. Andre igen vil hellere bruge penge på et nyt køkken eller et nyt badeværelse. Der er ikke noget sexet ved at investere i en hulmursisolering, siger forskeren bag undersøgelsen, Vibeke Hansen Kjærbye, ph.d.-studerende ved AKF og RUC.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen