Berlingske Business

Eksplosion i nye flekslån

hustilsalg3_SimonKnudsen_artikel.jpg
Over halvdelen af de nye lån hos Nykredit i efteråret var med variabel rente. Foto:

Realkreditselskaberne advarede om større risiko og højere renter, men massevis af danskere trodsede i efteråret de gode råd og satsede med foreløbigt held på flekslån og dermed rentefald.

Det viser nye opsigtsvækkende tal fra Nykredit, der i dag offentliggør lånefordelingen for fjerde kvartal 2008, skriver Børsen.

For hele 53 procent af realkreditselskabets kunder, der optog et nyt lån i sidste kvartal, valgte det variabelt forrentede flekslån, hvor renterisikoen er størst af alle realkreditlån.

Det er næsten en fordobling i forhold til tredje kvartal 2008, hvor andelen var 29 procent. Appetitten efter flekslån har ikke været højere siden 2004, da F1-renten var på et meget lavt niveau, oplyser Nykredit.

»Der er en del af vore kunder, som i efteråret har hjemtaget kursgevinsten på deres fastforrentede lån, det vil sige lagt om fra fast rente til det et-årige rentetilpasningslån (såkaldt skrå konvertering, red.),« siger Thomas Kyhl, chefanalytiker i Nykredit og henviser til det markante kursfald i efteråret på såvel garanti- som fast forrentede obligationer.

På grund af et massivt rentefald i de lange renter, så kom kursen på eksempelvis 4 procent-lånet ned omkring 80 i midten af oktober. Og det har fristet mange boligejere til at skære ca. 20 procent af restgælden ved at omlægge til et flekslån.

Cheføkonom i Realkredit Danmark (RD), Elisabeth Toftmann Asmussen, bekræfter, at der også var RD-kunder, der blev fristet og fik foretaget en skrå konvertering, da muligheden bød sig i efteråret.

Læs også: Fleksrenten dykker kraftigt

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen