Berlingske Business

Ekspert: Ejerskifteforsikringer håndteres forkert

anne
Anne Højriis har købt et hus i Hillerød, der slog revner. Efter to års kamp med forsikringsselskabet har hun nu fået dem til at betale størstedelen af omkostningerne til skaden, som lige er udbedret. Foto:

Selve ejerskifteforsikringen fejler intet, men rådgivningen og kommunikationen om forsikringerne håndteres forkert, siger ekspert i ejerskifteforsikringssager.

Ejerskifteforsikringer er forsikringsbranchens smertensbarn, fordi kunderne i stor stil klager over forsikringsselskabernes afvisning af erstatninger.

Men der er ikke noget i vejen med selve forsikringen. Stridighederne opstår, fordi kunden ikke rådgives ordentligt om dækningen, og fordi forsikringsselskaberne ikke er gode nok til at kommunikere med kunden. Det mener Søren Ahlgren Mortensen, skadechef i virksomheden Ejerskiftehjælpen, der rådgiver forsikringskunder i ejerskiftesager mod genstridige forsikringsselskaber.

»Ejerskifteforsikringerne fejler efter min mening ikke noget. Udfordringen er, at forsikringsselskaberne skal hanke op i deres rådgivning, når kunderne køber den, og de skal hanke op i deres kommunikation, når kunderne har en skade. Så vil de kunne undgå alle de her sager,« siger Søren Ahlgren Mortensen med henvisning til de hundredvis af klager, der hvert år kommer fra skuffede forsikringskunder.

Dårlig rådgivning

I mandagens udgave af Berlingske Business udtalte forsikringsselskabet Trygs koncernchef Morten Hübbe ellers, at ejerskifteforsikringer er et dårligt produkt:

»Der er en dårlig sammenhæng mellem det, som kunden forventer, og det, som rent faktisk er dækket. Jeg ville gerne rive det produkt over og smide det ud,« udtalte Morten Hübbe således og gav videre udtryk for, at Tryg forsøger at højne niveauet af rådgivning og kommunikation, men at der alligevel er brug for at kigge på, hvordan selve produktet kan forbedres.

Ifølge Søren Ahlgren Mortensen er der store mangler i selskabernes rådgivning.

»Al rådgivning, kunderne typisk får, er en folder fra ejendomsmægleren. Hvem har fortalt kunden, hvad det betyder for kundens eget hus? Husene er jo forskellige, og derfor er forsikringerne så at sige også forskellige,« siger han,

Han modtager dagligt henvendelse fra forsikringskunder, der føler sig magtesløse over for forsikringsselskaberne og derfor ønsker hans hjælp til at få udbetalt erstatning. Og efterspørgslen fra rådvilde kunder er altså så stor, at han kan gøre en forretning ud af det.

Ifølge ham vil en bedre kommunikation fra forsikringsselskabernes side betyde, at flere kunder accepterer en afvisning. Dog oplever han også, at forsikringsselskaberne afviser en skade, hvis de føler, at de kan slippe af sted med det, fortæller han.

Som utilfreds forsikringskunde kan man klage til ankenævnet for forsikring, men med lange sagsbehandlingstider er det ikke en mulighed for mange kunder.

»Har man først skimmelsvamp op og ned ad væggene, så kan det jo ikke vente i 8-10-12 måneder, før der kommer en afgørelse,« siger Søren Ahlgren Mortensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen