Berlingske Business

Ejerlejligheder trækker andelslejligheder med op

 andelsboliger
Foto:

Stigende priser og voksende omsætning præger andelsboligerne, som nu nærmer sig de fastsatte maksimalpriser.

Sælgere af andelsboliger havde et godt tredje kvartal. Både priser og omsætning var stigende, viser forskellige opgørelser fra blandt andre Realkredit Danmark, som kan følge markedet via Danske Banks kunder med andelsboliger og de købstilbud, koncernen får til gennemsyn. Og efter et lille prisfald i årets andet kvartal kan cheføkonom i Realkredit Danmark Christian Hilligsøe Heinig konstatere en stigning på 1,6 procent i tredje kvartal.

Dermed er priserne på andelsboliger steget i fem ud af de seneste seks kvartaler, og samlet set er andelsboligerne steget med 7,4 procent siden begyndelsen af 2012.

16INDEngskovvaenget-boligfo.jpg


»De mærkbare prisstigninger på andelsboligmarkedet i københavns området kan henføres til flere elementer. For det første betyder den mindskede økonomiske usikkerhed blandt danskerne, at flere har fået mod på at give sig i kast med boligkøb, og for det andet er der ikke tvivl om, at udviklingen på markedet for ejerlejligheder smitter direkte af på andelsboligmarkedet. Det skyldes, at boligkøb for en dels vedkommende drejer sig om at dække et boligbehov og ikke nødvendigvis i udgangspunktet er et valg mellem enten andelsbolig eller ejerbolig,« skriver Christian Hilligsøe Heinig i en kommentar til udviklingen.

De københavnske ejerlejligheder er siden foråret 2012 steget med knap 20 procent. Men det specielle andelssystem lægger et loft over prisstigningerne i form af den såkaldte maksimalpris, der højest må kræves for en andel. Maksimalprisen hænger sammen med vurderingen af udlejningsejendomme.

andels


Lige nu er maksimalpriserne i gennemsnit kun 5,6 procent højere end købspriserne på andelsboligmarkedet i København. Men der er stor spredning på markedet, som i den ene ende oplever, at cirka 45 procent af andelsboligerne i Region Hovedstaden handles til maksimalprisen. Omkring 35 procent af andelsboligerne handles til en pris, der holder sig op til 25 procent under maksimalprisen, mens der også er en gruppe boliger - omkring 6 procent - der handles til mindst 75 procent under maksimalprisen.

Især i kriseramte andelsforeninger er der eksempler på, at boliger knap nok kan sælges til en krone på grund af foreningens gældsforhold. I forhold til omsætningen er der lige nu solgt 16 procent flere andelsboliger sammenlignet med sidste år, viser tal fra Boligsiden.dk. Det betyder, at der fra fra januar til september i år er solgt 6.600 andelsboliger, mens der i samme periode i 2012 kun blev solgt 5.700 andele.

21BUSOEsterbrogade.jpg


Også kommunikationsdirektør for Boligsiden Birgit Daetz vurderer, at det er ejerlejlighedsmarkedet, der trækker andelsboligerne med - både i forhold til pris og omsætning.

»Ejerlejlighederne er steget meget i pris det seneste år, og førstegangskøbere kan have oplevet stigningen som noget voldsom. For nogle vil prisstigningen måske have gjort, at de ikke længere har haft råd til en ejerlejlighed, og så har andelsboligen været en mere tilgængelig og billigere vej ind på boligmarkedet,« siger Birgit Daetz.

Samtidig har andelsboliger i højere grad bevæget sig fra ventelister i foreningerne og ind i ejendomsmæglernes butikker. Ifølge en opgørelse fra Realkreditrådet har der det seneste år i gennemsnit været 1.550 andelsboliger til salg hos ejendomsmæglerne i Københavns Kommune og 1.450 ejerlejligheder.

»For bare fem år siden var der ingen andelsboliger til salg hos ejendomsmæglerne,« konstaterer direktør i Realkreditrådet, Ane Arnth Jensen.

Ifølge rådet er 34 procent af alle boliger i Københavns Kommune andelsboliger, mens 22 procent er ejerlejligheder. Andelsboligerne på markedet har i perioden været på 73 kvadratmeter, mens ejerlejlighederne, der i dag står til salg, typisk er på 88 kvadratmeter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen