Berlingske Business

Ejere af sommerhuse får skattestraf ved at udleje selv

sommerhuse
Foto:

Der er udsigt til en skattemæssig afklapsning til ejere af sommer- og fritidshuse, hvis de på egen hånd udlejer deres ferieboliger.

Således må de nøjes med et fradrag på 11.000 kroner om året, mens fradraget bliver hævet til næsten det firedobbelte - 40.000 kroner - for sommerhusejere, der lejer ud via et udlejningsbureau.

Det skriver Politiken mandag.

Forskellen er en konsekvens af den nye politiske aftale om såkaldt platforms- og deleøkonomi, også kaldet Airbnb-aftalen.

Formålet er at få ryddet op i en sort økonomi, hvor det er umuligt at kontrollere, om sommerhusejere betaler skat af deres lejeindtægter.

Kontrollen er derimod effektiv, hvis et bureau står for udlejningen. Her bliver alle lejeindtægter nemlig automatisk indberettet til Skat.

- Jeg har hele tiden været klar over, at der var borgere, der med rette ville føle sig dårligt behandlet og mødt med mistillid, fordi de indberetter deres indtægter og betaler deres skat.

- Men sandheden er bare, at det er meget få, der indberetter deres indtægter. Der er mange sorte penge i dette marked, så man kan sige, at de lovlydige borgere betaler en pris i en større sags tjeneste, siger skatteminister Karsten Lauritzen (V) til Politiken.

Foreningen Danske Sommerhusejere - Fritidshusejerne mener ikke, at sommerhusejere lejer ud for at snyde med skatten, men først og fremmest for at undgå udlejningsbureauerne honorarer, lyder det.

- Nu sender regeringen så et camoufleret statstilskud til de store bureauer, der i forvejen skovler penge ind. Det er dybt betænkeligt, siger foreningens formand, Kim Juhlin, til Politiken.

Det er hans vurdering, at udlejningsbureauerne i gennemsnit kræver 30 til 40 procent af sommerhusejernes lejeindtægter.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen