Berlingske Business

Dyre postnumre er den bedste investering

Vesterbro
På Vesterbro er der på alle måder fuld fart på. I løbet af ti år har bydelen udviklet sig fra at være det billigste sted i København at købe lejligheder til at være et af de dyreste, og samtidig har festivaler som Distortion været med til at ændre bydelens image fra tarveligt til trendy. Foto:

Selv om boligpriserne var højere før finanskrisen, har investeringer i de centrale postnumre i hovedstaden båret frugt set over ti år. Valby og Nordvest er de københavnske bydele, der har givet lavest afkast.

I nogle københavnske bydele vil der være grundlag for at mødes og feste for en god boliginvestering, mens fejringen i andre kvarterer nok vil være noget mere afdæmpet.

Der er nemlig kæmpe forskel på prisudviklingen i de forskellige københavnske postnumre, og tendensen går igen i landets næststørste by, Aarhus,

Det viser en analyse, som Nordea har lavet af boligpriserne i hovedstaden. Og tendensen er tydelig. Selv blandt de boligejere, der har købt i 2006, da boligboblen var allerstørst, er tabet markant mindre i København K, brokvartererne og på Frederiksberg sammenlignet med Nordvestkvarteret, Valby og Amager.

I gennemsnit har boligkøberne fra 2006 tabt 34 procent i Nordvest, mens man på Vesterbro og på Frederiksberg C har kunnet nøjes med et tab på 12 procent. Tilsvarende har en lejlighed købt for ti år siden givet boligejerne 61 procent i prisstigning på Frederiksberg C og 55 procent på Vesterbro, mens en lejlighed købt i Nordvest i 2003 kun er steget to procent.

Set fra en rent økonomisk synsvinkel, har det altså ikke kunnet betale sig, at vælge et billigt postnummer for i stedet at få flere kvadratmeter eller en lejlighed i bedre stand.

»Når vi kigger på postnumrene, er der en klar tendens til, at det er de dyre områder og de citynære områder, som har oplevet den mest gunstige prisudvikling. Det er dér, man har fået mest valuta for pengene,« siger Lise Nytoft Bergmann, boligøkonom i Nordea.

Vesterbro har givet størst afkast

Det har med andre ord kunnet betale sig at give lidt mere for en bolig med den rigtige beliggenhed, men om det også kan bruges som tommelfingerregel for fremtidige boligkøb, vil Lise Nytoft Bergmann ikke spå om.

»Vi kan ikke sige at det også vil være sådan i fremtiden, fordi det har været sådan de seneste ti år, for der vil være flere faktorer, der spiller ind – for eksempel nybyggeri, byfornyelse og forskønnelse i bydelen. Det afhænger meget af, hvordan byudviklingen forløber,« siger hun og fremhæver Vesterbro som et godt eksempel på netop det.På Vesterbro har en lejlighed købt i år 2000 i gennemsnit givet 117 procent i afkast. Købte man en lejlighed til en million kroner på Vesterbro i 2000, vil man altså i gennemsnit få 1.171.000 kr. i hånden, hvis man sælger – efter indfrielse af gælden på en million kroner. Til sammenligning vil en tilsvarende lejlighed i København NV kun give et afkast på 485.000 kr. – det svarer til 48 procent.

»Vesterbro er the dark horse. Går vi helt tilbage i 1992, var Vesterbro det billigste postnummer i København city. Ved årtunsindeskiftet krøb det så op på niveau med Valby, og de seneste år er det så kommet op bagfra og er blevet det område, hvor boligejerne har fået den største prisstigning på deres bolig. De unge, der for ti år siden og overtalte deres forældre til at købe en lejlighed på det knap så mondæne Vesterbro, er dem, der har fået mest ud af det,« siger Lise Nytoft Bergmann, der dog understreger, at København K trods Vesterbros tour de force stadig rummer byens dyreste postnumre.

Også i Aarhus er der kæmpe forskel på prisudviklingen i de forskellige bydele. Mens priserne i gennemsnit er steget hele 97 procent i midtbyen og 83 procent i Århus N siden 2000, må boligejere, der slog sig ned i Højbjerg nøjes med et afkast på 43 procent. I Viby J, Risskov, Åbyhøj og Århus V har en lejlighed købt i 2000 givet mellem 56 og 69 procent i afkast.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen