Berlingske Business

Drømmer du om masser af naboer? Så mange får rabat på deres lejlighedskøb

RB PLUS PFS Forældrekøb er blevet mindre attraktivt
ARKIVFOTO Foto:

Indkøbsposerne skal slæbes op af trapperne. Affaldsposerne skal gelinde bæres den anden vej. Alting skal huskes, før man forlader hjemmet. Og så bor man måske centralt i byen.

Nogle er til hus. Andre er til lejlighed.

Mens de førstnævnte ofte kan glæde sig over, at den nye bolig kommer med rabat, ser det en anelse mere sort ud for dem, der drømmer om en lejlighed til kuppris.

For otte ud af ti nyslåede husejere fik rabat på deres boligkøb, mens det var 68 procent af sidste års lejlighedskøbere,  der fik boligen til en lavere pris, end den først var sat til salg for. Det viser en opgørelse fra boligsiden Boliga.*

At det kan være sværere at være lejlighedskøber end huskøber på rabatjagt, hænger sammen med, at der har været blus under lejlighedsmarkedet de senere år:

»Denne forskel er ikke så overraskende set i lyset af, at markedet for ejerlejligheder har haft noget mere fart på end resten af boligmarkedet gennem de seneste år. Priserne på ejerlejligheder i København er eksempelvis steget med omtrent 80 procent siden slutningen af 2011, mens parcelhuspriserne på landsplan ”kun” er steget med cirka 20 procent i samme periode,« siger Christian Hilligsøe Heinig, chefanalytiker og boligøkonom hos Realkredit Danmark.

»Tilsvarende har salgsaktiviteten på markedet for ejerlejligheder været oppe i et højere gear end resten af boligmarkedet. Det har også sat sig i lavere liggetider. Den gennemsnitlige liggetid for et parcelhus udbudt til salg i 2017 var på 246 dage mod 135 dage for ejerlejligheder,« siger han.

Lejlig

Sælgers marked

Det har netop en betydning, når prisen skal forhandles mellem de to parter i en bolighandel.

Mens markedet var købers i kriseårene, så har opturen på boligmarkedet vendt det om, så det nu er sælger, der står stærkest:

»Samlet set har det (de stigende priser og den faldende liggetid, red.) givet en bedre forhandlingsposition for sælgere af ejerlejligheder, og dermed har flere også været i stand til at få udbudsprisen hjem - og endda i nogle tilfælde få en højere pris hjem end første udbudspris,« siger  Christian Hilligsøe Heinig til Boliga.

I blandt andet Randers Sv, Højbjerg og Holstebro fik mere end ni ud af ti lejligheden til en lavere pris, end den var sat til salg for. Omvendt var det i Allerød kun i fire ud af ti handler, at prisen landede lavere, end den var sat til.

Se hvor mange, der har fået rabat på deres lejlighedskøb her

* Boliga har opgjort, hvor stor en andel af de handlede boliger sidste år der blev solgt til en lavere pris end den første udbudspris. Der er kun medtaget postdistrikter med minimum 20 salg i perioden.

Nybyggeri af parcelhus.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen