Berlingske Business

Disse sommerhuse kan sælges

sommerhus
Foto:

Salget af sommerhuse er stigende. Men der er stor forskel på, hvad danskerne går efter. Se hvad der sælger her.

Salget af sommerhuse er i år foreløbig vokset med ti procent i forhold til samme periode sidste år. Men danskere går langt overvejende efter de billigste hus.

Mens to ud af tre solgte huse hører til områdets billigste hus til under en million kroner, så udgør de billigste huse en langt mindre andel af sommerhusene på markedet.

Sommerhuse op til 800.000 kroner udgør kun 27,4 procent af markedet lige nu, og hvis huse op til 1,1 million kroner tages med, så er andelen på 47,6 procent.

Det viser en rundspørge, som mæglerkæden EDC har foretaget blandt de godt 60 EDC-butikker med speciale i fritidshuse.

"66 pct. af de sommerhuse, der er blevet solgt det seneste år, hører til i det pågældende områdes billigste prisklasse. Kun 8 pct. af handlerne er i den dyreste ende. Der meldes om hele områder, hvor salget udelukkende har været af billigste huse," skriver EDC.

Priserne på sommerhuse toppede først i efteråret 2008 - og dermed et stykke tid efter resten af boligmarkedet. Siden da er de i gennemsnitligt faldet med 21 procent, og på landsplan sælges et sommerhus i gennemsnit for 1.083.000 kroner.

"Vi oplever de fleste steder en anden køberskare end under højkonjunkturen, hvor vi havde mange yngre købere, som kombinerede lejligheden i byen med et sommerhus på landet. I dag har vi flere af de lidt ældre købere, som søger nostalgien og roen på landet, og gerne vil bevare en markant forskel mellem standarden i fritidshuset og villaen derhjemme. De har talt om sommerhus længe, og føler nu at priserne og tiden er den rette til at realisere drømmen," skriver kommunikationskonsulent i EDC, Birgitte Ringbæk, på baggrund af rundspørgen.

Fremgangen i salget hjælpes også på vej af, at det såkaldte håndværkerfradrag blev udvidet til også at omfatte sommerhuse for 2013 og 2014.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen