Berlingske Business

Det vil vi ha' i februar: Her er boligjagtens mest søgte ord

Happy owners of new flat

Når vi leder efter et nyt hjem, er det ikke bare prisen, antallet af kvadratmeter og beliggenheden, der er afgørende. Ord som "altan", "havudsigt" og "kolonihave" er også blandt boligsøgernes favoritter.

Området tastes ind.

Der sættes flueben ved den rette boligtype.

Det mindste antal kvadratmeter plejer også at være et væsentligt parameter, ligesom den maksimale pris heller ikke er helt overladt til tilfældighederne.

Men hvilke boligdrømme, det eftersøgte nye hjem ellers skal leve op til, er helt og aldeles op til den enkelte boligsøgendes ønsker, krav og behov.

Billede

Det kan være alt fra "håndværkertilbud" eller "rosenhave" til "teenage-afdeling" eller "spir".

Alligevel er det dog meget ofte de samme boligdrømme, der går igen i vores boligsøgninger måned for måned.

Det viser en analyse af, hvad boligsøgende taster ind i fritekstfeltet på boligsøgnings-siden Boliga.dk.

For selvom temperaturen endnu ikke ligefrem er til at slå sig ned udendørs, er det mest søgte friteksts-ord* i februar; "altan" - som mere end 8.500 mennesker søgte på i 2016.

Dermed er det udendørsfrirum det mest søgte ord i boligjagten i alle årets måneder - stærkt forfulgt af ordene "havudsigt", "København", "udsigt" og "have".

Flere boligejere gik fra hus og hjem i november

Efteråret kommer med andre boligønsker

Man skal faktisk helt frem til september, før de boligsøgende forkaster nogle af top fem-søgningerne til fordel for andre ord.

I den første efterårsmåned er det således ikke i haverne men også indendørs, at boligejerne er klar til at lægge kræfterne.

Her rykker ordet "håndværkertilbud" nemlig ind på femtepladsen over de mest søgte ord, skriver Boliga.

Det samme gør sig gældende i oktober og november, hvor hobby-håndværkerne også tegner sig for flere søgninger end "København" og "have".

Peter

Med de flere mørke timer og minus-graderne i årets næstsidste måned kommer også et andet nyt ønske for markedets mange boligsøgende.

På femtepladsen over de mest søgte ord i november findes således ordet "garage".

Vi bliver dog ikke skræmt helt indendøre i årets koldeste måneder.

Boligas fritekst-søgning afslører nemlig, at de mest søgte ord i december på henholdsvis første, anden og fjerdepladsen var: "Altan", "havudsigt" og "udsigt" - mens søgeordene "husbåd" og "kolonihave" også sneg sig med.

Det er dog ikke helt gak-gak, at husbådene og kolonihaverne trækker i de kolde måneder, selvom havnebassin og jordbund ikke opildner til meget udeliv.

Vintermånederne er nemlig traditionelt de billigste måneder at investere i bl.a. fritidshuse - der i gennemsnit bliver solgt 9,5 procent billigere i december.

boliga

Sensommer-kuller

Det mest skæve ord på søgningslisten viser sig dog ifølge Boliga.dk i september og oktober, hvor "København" og "have" forlod top fem-listen.

Her er det henholdsvis andet og fjerde-mest søgte ord nemlig; "Fritekst".

I skrivende stund fremgår ordet dog ikke i så meget som én eneste salgsannonce.

Se hvor mange boliger, der hitter på ordet »altan«

*Fritekstsøgning på Boliga.dk viser de boligannoncer, hvor det søgte ord indgår i ejendomsmæglerens salgstekst.

Villa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen