Berlingske Business

Det rødglødende boligmarked køler af

q
Foto:

Det er foreløbigt slut med de vilde stigninger i salgspriserne på ejerlejligheder. I august steg salgsprisen på ejerlejligheder blot 0,2 procent på landsplan, viser nye tal.

Forårets røglødende boligmarked synes nu at være kølet en smule ned.

Efter markante stigninger i salgsprisen på ejerlejligheder i foråret, er priskurven fladet ud. I august steg salgsprisen på en ejerlejlighed blot 0,2 procent på landsplan, viser nyeste tal fra Boligsidens Markedsindeks.

Tilbage i april steg salgsprisen på en ejerlejlighed ellers med 3,1 procent på landsplan i forhold til måneden før. Siden er prisstigningerne måned for måned blevet mindre.

»Salgspriserne steg markant især i starten af året, hvor renten faldt og ramte et lavpunkt. Det ansporede mange til at købe, og efterspørgslen fik priserne til at stige. Da renten igen begyndte at bevæge sig op, stoppede de helt store prisstigninger på ejerlejligheder, og priskurven er hen over sommeren fladet ud,« siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk.

Salgsprisen på en ejerlejlighed lå i august på 24.607 kroner pr. kvadratmeter, hvilket er 11,8 procent højere end i august 2014.

bolig

Siden maj er stigningen i salgsprisen for villaer og rækkehuse også blevet mindre og mindre. I august faldt salgsprisen faktisk for første gang i år med 0,3 procent sammenlignet med måneden før.

Forklaringen er rentenivauet, vurderer Birgit Daetz fra Boligsiden:

»Udviklingen i huspriserne har ligesom med ejerlejlighederne været påvirket af renten, men da udgangspunktet for salgsprisen på villaer og rækkehuse var lavere end for ejerlejligheder, er prisudviklingen nu gået i minus,« siger hun.

Mausoleum Gerda Edel J

I gennemsnit blev en villa eller et rækkehus solgt for 12.313 kroner pr. kvadratmeter i august måned. Trods faldet fra måneden før, ligger priserne stadig 7,9 procent højere end i august 2014.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen