Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Det er blevet nemmere at sælge sommerhuse i den dyre ende

Sommerhus
Der er kommet gang i salget af sommerhuse i den lidt højere prisklasse. Især dem til mellem 1,5 og to millioner kroner, viser ny opgørelse fra ejendomsmæglerkæden Home. Arkivfoto: Mogens Ladegaard Foto:

Flere er klar til at hive de helt store sedler frem, når de skal opfylde drømmen om et sommerhus. Se opgørelsen over, hvor godt sommerhuse i forskellige prisklasser sælger.

Stigende friværdi i helårsboligen kombineret med billig boligfinansiering har øget danskernes appetit på at købe sommerhuse – især i den lidt dyrere ende.

Ejendomsmæglerkæden Home har i en ny opgørelse set nærmere på årets sommerhushandler og hvilke prisklasser, der sælger bedst. Og tendensen er tydelig. De dyre sommerhuse har fået et comeback.

23BUSSommerhuse-185310.jpg

I gennemsnit spenderer køberne 110.000 kroner mere på et sommerhus i år sammenlignet med sidste år. Det er i høj grad trukket op af et stigende salg af huse i prisklassen 1,5 til to millioner kroner.

Til gengæld udgør sommerhusene i den »billige ende« op til 1,5 millioner kroner færre af handlerne i år. Faktisk er salget af de billigste huse faldet med syv procentpoint, mens de dyreste er steget med syv procentpoint.

Teksten fortsætter under grafikken

Artiklen fortsætter under billedet
Sommerhussalg

»2015 var comeback-året for sommerhusene, hvor der for alvor kom gang i salget – og især af de billige sommerhuse. Nu er der også gang i salget af de dyrere sommerhuse,« siger Mads Ellegaard, relationschef i Home.

20BUSsommerhus-154130.jpg

Han fremhæver, at der i årets tre første kvartaler er solgt lige så mange dyre huse som i hele 2015. Allerede sidste år begyndte det fastfrosne sommerhusmarked at tø en smule op med flere handler. Salget var ifølge Home det bedste set siden 2006. I år er salget generelt en smule lavere.

»Sidste år var der mange gode huse til lave priser at vælge imellem. Nu er der blevet lidt længere mellem »kuppene«, og nye huse bliver sat til salg til højere priser. Køberne har altså måttet give lidt mere for husene i år,« siger Mads Ellegaard.

Turister lejer flere feriehuse ved de danske kyster

Den største forskydning i salget er sket for husene fra 1,5 til to millioner kroner med en fremgang på fire procentpoint. Den største tilbagegang ses for husene under 500.000 kroner, der er gået tilbage med tre procentpoint.

Teksten fortsætter under grafikken

Artiklen fortsætter under billedet
Prisklasser

»Huse med bedre beliggenheder og mere luksus sælger nu også i højere grad,« siger Mads Ellegaard.

Gennemsnitsprisen for et sommerhus solgt gennem Home er i 2016 1,2 millioner kroner, hvilket altså er 110.000 kroner over gennemsnitsprisen i 2015.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen