Berlingske Business

Det bliver dyrere at forsikre boligen

colourbox1036702_business_artikel_615_x_339.jpg
Foto:

Topdanmark trodser krisen og leverer et markant bedre resultat på bundlinjen. Alligevel kan kunderne se frem til dyrere forsikringer.

Forsikringsselskabet Topdanmark leverer godt nyt midt i krisen til investorerne. En opjustering af forventninger til hele 2009 og en kraftig forbedring af overskuddet til 758 millioner kroner før skat mod et overskud på 119 millioner i samme periode sidste år.

Men når det er sagt, kommer kunderne til at stå med en lidt mere bitter smag i munden. Priserne på en række forsikringer kommer nemlig til at stige. Det siger forsikringskoncernens topchef, Christian Sagild i en kommentar til halvårsregnskabet.

Årsagen er et permanent højere skadesniveau, der får Topdanmark til at hæve præmierne med 300 millioner kroner på indbo- og løsøreforsikringer hos både private og erhvervskunder.

"Resultatet af forsikringsdriften er blevet 300 millioner kroner ringere, og det reagerer vi på nu," siger han til RB-Børsen.

Også erstatninger til tyveri og brand er steget meget - og tendensen ser ud til at holde og derfor hæves præmierne også her. Dertil kommer, at erstatninger til tyveri er blevet fordoblet på et par år, og indbrud er ifølge statistikkerne steget 30 procent.

"Vi forhøjer indbo og husforsikringer og både til private og erhverv, siger Christian Sagild.

Halvdelen af forsikringspræmierne sættes op til næste år og får fuld effekt i 2011. På andre områder er lavere skadesforløb permanent og derfor sættes priserne ikke op på de områder.

Også kunderne i TrygVesta kan se frem til højere præmier. Da selskabet kom med halvårsregnskab tidligere på måneden kom det frem, at selskabet skruer yderligere op for priserne.

/ritzau/
 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen