Berlingske Business

Danmark er ikke en boligbundprop mere

pix-boliger
Det er især markedet for ejerlejligheder, der er steget det seneste år, og som har sendt Danmark op over midten i en opgørelse over boligpriser fra OECD. Foto:

Det danske boligmarked var et af de hårdest ramte i finanskrisen, men over det sidste år har markedet klaret sig bedre end mange andre i de rige landes klub.

Priserne på en bolig i Danmark skraber ikke længere bunden. Det sidste år er boligpriserne  steget 1,1 procent, når inflationen er trukket fra. Det er bedre end mange andre lande i de rige landes klub, men ikke bedre end vores naboer.

I Sverige steg priserne nemlig 2,8 procent og i Norge 5,2 procent. Det viser en ny opgørelse fra OECD. Forbedringerne placerer Danmark lige over midten blandt de omtrent 30 medlemslande, og det er godt nyt for hele økonomien, siger seniorøkonom i Danske Bank Jens Nærvig Pedersen til Morgenavisen Jyllands-Posten tirsdag.

For hvis boligmarkedet stabiliserer sig, er der grobund for en forbedret økonomi, og udenlandske investorer i danske stats- og realkreditobligationer kan føle sig mere trygge. Men man skal dog huske på, at de seneste års stigninger ikke har været gældende for hele landet.

Det er nemlig især de større byer og især hovedstaden, der har været præget af boligprisstigningerne, ligesom det primært er markedet for ejerlejligheder. Ude i provinsen falder priserne stadig, og husene er sværere at få solgt, siger Jens Nærvig Pedersen til Jyllands-Posten.

Han forudser at prisstigningerne vil fortsætte i samme tempo som reallønsstigningerne de næste år. Og netop reallønnen har betydning for stigningerne i de andre skandinaviske lande sammen med befolkningstilvæksten og en forbedret forbrugeroptimisme.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen