Berlingske Business

Boligsælgere er hurtigere ude af døren

flytning_artikel.jpg
39 dage skal købere nu vente på at flytte ind i lejligheden mod 56 dage for tre år siden. Foto:

Fra købsaftalen er skrevet, til køberen kan flytte ind, går der nu meget kortere tid end under de gyldne år på boligmarkedet.

Den såkaldte overtagelsestid styrtdykker. Nu skal boligkøberne i gennemsnit kun vente 39 dage på at overtage en lejlighed og 43 dage, hvis de har købt en villa, viser nye tal fra ejendomsmæglerkæden Home.

Det svarer til omkring to tredjedele af den typiske overtagelsestid, da ejendomsmarkedet var mest rødglødende. På toppen af den gyldne periode på boligmarkedet med rigtigt mange købere i markedet var en lang overtagelsesperiode helt normal.

"I 2006 købte mange en ny bolig, før de havde solgt den gamle, så de så en interesse i at strække overtagelsestiden," siger Niels H. Carstensen, der er kommunikationschef i Home.

I dag køber meget få ny bolig, før de har solgt den gamle. Køber dikterer ofte vilkårene, så hvis sælger vil af med huset eller lejligheden, gælder det bare om at slå til og gøre plads til boligens nye beboere. Da boligmarkedet var mest rødglødende, tog det i gennemsnit 73 dage, fra danskerne købte en villa, til de flyttede ind. Nu går der altså kun 43 dage.

For alle lejligheder var overtagelsestiden i 2006 på 128 dage i gennemsnit. Det tal er dog inklusive de mange projektbyggerier, hvor købere stod i kø for at få lov til at vente halve og hele år på at overtage den nye bolig, og det marked er siden gået helt i stå. Renset for nyopførelser er ventetiden på lejligheder faldet fra 56 til 39 dage.

Den kortere overtagelsestid kan også været til fordel for sælger, der slipper for en meget lang mellemfinansiering. Til gengæld kan det være nødvendigt at finde en midlertidig bolig, inden et mere permanent hjem er fundet.

For fritidshuse er overtagelsestiden nogenlunde konstant, nemlig omkring 30 dage.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen