Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Boligmarkedets hotteste vare: Derfor er andelslejligheder så populære

Bolig
Arkivfoto. Foto:

Andelslejlighederne i de store byer går for øjeblikket som varmt brød. Udbuddet i tredje kvartal satte ny bundrekord og køberne flokkes stadig om boligmarkedets hotteste vare.

Tredje kvartal af 2016 har tvunget udbuddet på det i forvejen trængte danske andelsboligmarked helt i bund.

Samlet set er antallet af nyudbudte andelslejligheder på Boliga faldet med knap 3.000 boliger fra andet til tredje kvartal, således at der i juli, august og september bare blev sat 1.052 andelslejligheder til salg officielt.

Det skriver Boliga.

730.000 boligejere får 10 milliarder kroner retur

Det rekordlave antal udbudte andelslejligheder gør boligerne til en af markedets hotteste varer, og det er i særdeleshed en god grund til: prisen.

»Andelsboligerne er attraktive, fordi de har en maksimal pris, de kan blive solgt for, i modsætning til ejerlejlighederne hvor priserne er pisket i vejret,« siger Lise Nytoft Bergmann, der er boligøkonom i Nordea.

»Folk har fået et større kendskab til swap-lån og risikoen ved at indgå i en andelsforening. Den risiko, sammenlignet med den øgede pris på ejerlejligheder, gør også andelsboligerne mere interessante.«

Andelshaverne sælger selv

I Københavns og i Frederiksberg kommune blev der bare sat 233 andelslejligheder til salg i tredje kvartal mod 315 i kvartalet før.

Mens man i Odense og Aarhus i samme periode har oplevet fald fra 20 til 14 udbudte andelslejligheder og fra 81 til 78, oplyser Boliga.

Blodpropper slår hårdt i yderområder Minister: Realistisk at

Og det er i særdeleshed andelsboligerne i landets største byer, der sjældent når at komme til salg, før en køber har meldt sig.

Af samme grund mener Lise Nytoft Bergmann, at andelsboligen er den mest populære boligtype at sælge selv.

Af alle de andelsboliger, der blev udbudt officielt til salg i tredje kvartal, har lidt mere end hver femte andelshaver valgt selv at sælge gennem Boliga Selvsalg, mens det til sammenligning er lidt over to procent af ejerlejligheds-ejerne, der selv har udbudt deres boliger til salg.

»Det er billigere selv at stå for salget, og når der er sat en maksimal pris på andelsboligerne, har man heller ikke nødvendigvis brug for fagligheden fra en mægler for at sælge. Og så er der mange købere og de billigere priser - så der er også en tiltro blandt sælgerne til, at andelsboligen nok skal blive solgt.«

Kan jeg få mere for min andelsbolig?

Er du ejer af en af de attraktive andelsboliger, og føler du ikke helt, at den pris, du får for dine kvadratmeter, afspejler det, som køberne er villige til at give, er der desværre ikke meget at gøre.

Moderne Stadtwohnung

Der findes nemlig ingen lovlig måde, hvorpå man kan hæve andelskronen, med mindre der er tale om forbedringer eller en øget værdi af den samlede andelsforening.

»Grundlæggende er værdien af en andelsbolig fastsat ud fra tre forskellige modeller. Hvis det er en valuar, der har fastsat værdien, vil der ikke være noget at komme efter. Er værdien derimod fastsat udfra de offentlige ejendomsvurderinger, kan der måske være noget at komme efter, hvis man i stedet får en valuar til at fastsætte værdien af ejendommen,« siger Lise Nytoft Bergmann til Boliga.

»Men det vil være hele foreningen, der skal vurderes, og det er noget, man skal gøre i god tid, før man vil sælge.«

Her kan du se de andelsboliger, der er til salg i København lige nu.

Her kan du se de andelsboliger, der er til salg på Frederiksberg.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen