Berlingske Business

Boliglån på fløjene hitter

Boliglån
De mere usikre rentetilpasningslån vinder frem, når danskerne skal finansieres deres boligkøb.

Danskerne vælger lån på yderfløjene, når de skal ud og købe ny bolig. De mest populære lån er henholdsvis det mest sikre og det mest risikable.

De danske familier vælger lån på yderfløjene, når de køber ny bolig. I øjeblikket er de to mest populære lån henholdsvis det fastforrentede med afdrag og rentetilpasningslån uden afdrag.

Familierne vælger derved enten det mest sikre, hvor lånet har både fast rente og afdrag, eller det mest risikable, hvor lånet har en variabel rente og ingen afdrag. Det viser en opgørelsen som Nordea Kredit har lavet.

Selskabet påpeger dog, at når det gælder rentetilpasningslånene, så er seks ud af ti enten treårige eller femårige.

Men samtidig viser tallene fra Nordea også, at de faste forrentede lån taber terræn i forhold til de variable. Når man ser på nettoudlånet var det i I 2. kvartal i år var det kun lidt over hver fjerde lån, som havde fast rente. Det er betydeligt mindre end i de foregående kvartaler.

Nordea mener, at det skyldes to ting. Dels er nyhedsinteressen for de meget billige fastforrentede lån ikke længere så intens. Både 3.5 pct. lånet og tre pct. lånet har begge været på banen et stykke tid.

»De boligejere, som havde lyst til at skifte deres rentetilpasningslån ud med et fastforrentet et af slagsen, har derfor haft god tid til at gøre det både før og efter jul. Vi forventer, at det er en af årsagerne til, at de fastforrentede låns andel af nettoudlånet nu falder,« siger boligøkonom hos Nordea Kredit, Lise Nytoft Bergmann.

Hun påpeger, at den årsag til den mindre lyst til de fastforrentede lån, er, at renten ikke ser ud til at stige. Renten har ligget meget stabilt og lavt gennem det seneste år.

»Det har bekræftet nogle boligejere i deres tro på, at de lave renter ikke blot er et forbigående fænomen, hvorfor grundene til at vælge fast rente svækkes,« siger Lise Nytoft Bergmann.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen