Berlingske Business

Boligkøbere får igen mindre at vælge imellem

Villavej, hus, bolig - 2016100
Der kommer fortsat færre til salg-skilte. Free/Colourbox

Udbuddet af boliger falder fortsat, viser de seneste tal fra Realkreditrådet. Storbyerne trækker udviklingen.

København. Der bliver fortsat mindre at vælge imellem for potentielle boligkøbere. Det viser den seneste statistik fra Realkreditrådet, der holder styr på, hvor mange huse der er til salg landet over.

I september faldt det tal til 38.400, hvis man kigger på parcel- og rækkehuse. Det er et fald på 188 fra oktober og et dyk på 247 siden samme periode sidste år.

For lejligheder er tallet 7190, også et dyk fra september 2015.

Billede

»De seneste fem år er udbuddet af huse til salg faldet med knap 20 procent,« siger Ane Arnth Jensen, direktør i Realkreditrådet, i en kommentar til tallene.

»Faldet har været størst øst for Storebælt, men det er en udvikling, vi ser i alle landsdele.«

Mens antallet af huse til salg falder, så er der ikke rykket synderligt ved, hvor lang tid det tager at sælge et hus. Det tager omkring 10 måneder, og det har det gjort siden 2011.

»På Sjælland er udbudstiderne generelt lavere end på Fyn og i de fleste dele af Jylland.«

»I Nordjylland, Vestjylland, Sydjylland og på Fyn har huse stået til salg i cirka et år. De lange udbudstider peger på, at det her fortsat kan være svært at sælge sin bolig uden at have en god portion tålmodighed.«

Billede

Der tegner sig dog samtidig et mere nuanceret billede, hvis man dykker ned i de enkelte landsdele.

»Mens nogle huse har stået længe til salg og kan være svære at sælge, er der hver måned rent faktisk også en del, der forsvinder fra boligudbuddet, og de har ikke stået til salg i så lang tid,« skriver Ane Arnth Jensen.

Et udtræk fra Danmarks Statistik viser, at liggetiden i boomtiderne op til krisen var helt nede på omkring 100 dage. I takt med, at boligmarkedet kollapsede, og gældskrisen tog over efter finanskrisen, steg det tal til omkring 300 dage.

Minister: Andelspriser vil eksplodere hvis prisloft fjernes

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen