Berlingske Business

Boligkøber: Sådan trækker du dig ud som sejrherre fra en budkrig

4lk32j4æl2jk34æ2l143j12æl34kj
Foto:

Som Tordenskiold efter slaget i Dynekilen, som statsministeren efter et folketingsvalg og som hele Danmark efter EM i 1992.

Er der kamp, er der også en sejrherre. Også på den - for mange -  ubetrådte arena boligmarkedet, hvor der hver eneste dag udkæmpes kampe om de bedste boliger.

Men begiver du  sig ud på kamppladsen bevæbnet med frisk viden om boligmarkedet i dit kommende lokalområde og vished om, at det skal være fornuften og ikke følelserne, der skal styre processen, så kan du ende med at komme helskindet gennem en budkrig.

Men først og fremmest skal du tænke over, om boligen reelt er de mange blandede følelser værd:

- Overordnet skal du overveje, om du virkelig ønsker at indgå i en uformel budrunde med de frustrationer og skuffelser, som du kan opleve undervejs. Du skal være opmærksom på, at når du skriver under på et købstilbud, så fanger bordet fra din side, mens sælger er frit stillet til at vælge lige netop det tilbud, som han eller hun finder mest interessant, siger Jørgen Munksgaard Rasmussen, fagekspert hos Bolius.

Den glædelige nyhed er, at der på boligmarkedet trods alt er udbudt mange huse, lejligheder og sommerhuse. Så der kan ofte findes emner, der ligeså gode som den bolig, du har kig på. Og så er rådet klart til, hvordan man holder hovedet koldt undervejs:

- Du skal lægge følelserne på hylden. Du er muligvis forelsket i boligen, men erfaringen viser, at der næsten altid dukker en anden bolig op, som er lige så attraktiv for dig, siger Jørgen Munksgaard Rasmussen til Boliga.

Han har her samlet fire gode råd til dig, der er på vej i en budkrig

1. Bliv ikke fanget af ejendomsmæglerens spil

Mægleren er sælgers mand, og du skal ikke lade ham eller hende påvirke dig til at give mere, end du har lyst til.

- Bliv ikke grebet af stemningen i en situation, hvor ejendomsmægleren spiller de enkelte potentielle købere ud mod hinanden for at opnår den bedst mulige pris. Det kan minde om tvangsauktioner, hvor jeg har set eksempler på, at en ejendom er blevet solgt til en højere pris, end den ville være blevet solgt til i en fri handel, siger Jørgen Munksgaard Rasmussen.

2. Gør dit hjemmearbejde

- Først og fremmest skal du have gjort dit hjemmearbejde. Det vil sige, at du har undersøgt prisniveauet på lignende boliger i området. Og du ved, om priserne er opad- eller nedadgående i området. Du har besluttet dig for, hvad boligen er værd for dig. Og holder dig til den pris, som er den øvre grænse for dit bud, siger Jørgen Munksgaard Rasmussen.

Du kan finde informationer om andre boliger i området på nettet, hvor der er flere muligheder for at se statistik om boligmarkedet.

3. Du kan gøre andet end at skrue prisen op

Er boligen sat til salg for et beløb, der i forvejen kan gøre lidt ondt, så er der heldigvis andre parametre, man kan skrue på:

- Du kan tilbyde en overtagelsesdato, der matcher sælgers behov. Hvis sælger er i tvivl om din kreditværdighed, kan du fremvise et lånetilsagn fra banken. Optræd altid seriøst og høfligt over for både mægler og sælger. Sørg for en god dialog undervejs i processen, siger Jørgen Munksgaard Rasmussen til Boliga.

4. Vær taktisk med dit bud

Du kan også overveje, præcis hvilke tal du skal bruge, når du byder:

- Du kan overveje, at lade et bud ligge lidt højere end det nærmeste runde tal. Hvis du vurderer, at ejendommen eksempelvis er 3.795.000 kr. værd for dig, kan du overveje at byde 3.813.000 kr. for ejendommen. Dermed kommer du til at ligge lidt over den køber, som byder 3,8 mio. kr., hvilket øger din chance for at få sælgers underskrift. I sagens natur er strategien kun effektiv, hvis de andre købere ikke benytter en tilsvarende strategi, siger Jørgen Munksgaard Rasmussen.

Her kan du læse, hvordan du som køber skal agere til et åbent hus.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen