Berlingske Business

Boligejernes nye superlån rammes af markante prisstigninger

Villa
Foto:

Lånene, der skal afløse F1-lån, er så svære at sælge, at regningen til boligejerne er steget voldsomt.

København. Boligejere med de populære lån med variabel rente kaldet FlexKort, F-Kort og Kort Rente er på få år blevet ramt af en prisstigning på flere hundrede procent for at få deres obligationer solgt til investorerne.

Det skriver Finans.

Som med andre lån betaler boligejere en bidragssats og en markedsrente, der fastsættes hvert halve år ud fra den såkaldte cita-rente.

Men derudover er lånene, som er udset til at afløse det populære F1-lån, kendetegnet ved, at boligejere skal betale et såkaldt rentetillæg til investorerne.

16BUSEjerlejligheder-143827.jpg

Hos Nykredit er rentetillægget mere end firdoblet på to år - fra 0,15 procent i 2014 til 0,65 procent i 2016, mens det hos Nordea Kredit er tredoblet fra 0,20 til 0,59 procent.

Realkredit Danmarks boligejere betaler tre gange mere end for tre år siden - her er rentetillægget steget fra 0,20 til 0,62 procent.

Til sammenligning var kritikken voldsom, da Totalkredit, som er en del af Nykredit, hævede bidragssatserne med i gennemsnit 0,19 procent tidligere i år.

»Det er ærgerligt for boligejerne.«

Peter Lybecker

»Der er ingen tvivl om, at de lån er blevet mindre attraktive, end de tidligere var, når man sammenligner med andre lån,« siger John Norden til Finans.

Han er partner i Mybanker, der sammenligner priser på bank- og realkreditprodukter.

Ifølge en ekspert er det udtryk for, at obligationerne er svære at sælge til investorerne.

»Den korte forklaring er, at udbuddet er for stort i forhold til efterspørgslen, og så stiger rentetillægget,« siger Svend Jakobsen, administrerende direktør i Scanrate, til Finans.

Billede

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen