Berlingske Business

Boligejere sparer stadig på skattestop

Til BT
Foto:

Skattestoppet, som har låst ejendomsværdiskatten fast på 2002 eller 2001-niveau plus fem procent, giver stadig boligejerne en pæn besparelse.

Havde skattestoppet ikke været i spil, ville ejendomsværdiskatten have fulgt den almindelige prisudvikling på boligmarkedet. Da huspriserne på landsplan i dag er mere end 40 procent højere end i begyndelsen af 2001, betyder det, at den effektive ejendomsværdibeskatning er faldet fra omkring én procent af husets værdi tilbage i 2001 til nu tæt ved 0,65 procent.

I alt har det medført, at ejeren af et gennemsnitligt parcelhus på 140 kvadratmeter sparer omkring 4.000 kroner om året i ejendomsværdiskat i forhold til en situation, hvor skattestoppet ikke havde eksisteret.

11BUSbolig.jpg

Det viser beregninger som cheføkonom Christian Hilligsøe Heinig fra Realkredit Danmark har udarbejdet.

Gevinsten af skattestoppet har dog været på skrump gennem de senere år i takt med at priserne på boliger er faldet betydeligt. I sommeren 2007 var den gennemsnitlige årlige besparelse på næsten 7.500 kr. på ejendomsværdiskatten. Det svarer til et fald i »gevinsten« på 45 procent.

boliger3000

Målt i kroner og øre er der store forskelle i den gennemsnitlige besparelse på tværs af landet ved et parcelhus på 140 kvadratmeter. Desto dyrere boligen er, og desto kraftigere prisstigningerne har været siden 2001, desto større er gevinsten af skattestoppet på ejendomsværdiskatten.

Størst besparelse finder man på Frederiksberg, hvor der aktuelt spares cirka 36.500 kroner om året. Derefter følger Gentofte med en gennemsnitlig besparelse på små 19.000 kroner, mens der i København, Lyngby-Taarbæk og Rudersdal typisk er besparelser i niveauet 11.000 til 13.000 kroner om året.

Boligskat

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen