Berlingske Business

Boligbytte sættes i system

boligEDC_artikel.jpg
Købere og sælgere mødes ikke på boligmarkedet for tiden. Det kan et systematiseret byttekoncept måske rette op på.

Nyt boligbytte-koncept er seneste forsøg på at vende udviklingen på et trængt boligmarked.

Desperate tider kræver desperate handlinger. Sådan kunne devisen for danske ejendomsmæglere anno 2009 sagtens lyde.

Boligmarkedet er trængt af den galopperende finanskrise, og derfor søger mæglerbranchen med lys og lygte efter nye idéer, der kan vende udviklingen. Landets største mæglerkæde EDC melder sig nu på banen med en systematisering af boligbytte-konceptet. Tanken er, at man ved at bringe bytte-interesserede kunder sammen i længere kæder kan øge sandsynligheden for at finde et bytte-match betydeligt.

"Sandsynligheden for at finde en anden boligejer, hvor et bytte er relevant er reelt forsvindende lille," siger EDCs kommunikationschef Jan Nordmann. "De to parter skal jo kunne lide hinandens boliger og disses beliggenhed, og de skal komme overens om pris, overtagelse og de øvrige vilkår i handlen. Det sker at det lykkes, men oftest lader det sig ikke gøre."

"Hvis man derimod sætter mange flere sælgeres boliger og ønsker ind i en større sammenhæng, er sandsynligheden for at skabe et match, der kan involvere tre, fire eller fem kunder, meget større. Det er simpel matematik," siger Jan Nordmann.

Rent teknisk anvender EDC-mægleren en betinget købsaftale, hvor handlen gøres betinget af, at der også findes en køber til køberens bolig.

"Som oftest går kabalen op ved, at der kommer en køber ind i kæden, som ikke skal have solgt først, eksempelvis en køber, der kommer fra en lejebolig. Men der er også den mulighed, at kæden lukkes ved, at alle køber en bolig fra en anden person i kæden," siger Jan Nordmann.

Den nye systematisering træder i kraft fra starten af 2009. Kæden har i denne forbindelse spurgt 16.000 nuværende sælgere om deres interesse for at bytte og oprettet deres bytteønsker i systemerne. Ifølge EDC skal cirka 65 procent af alle boligsælgere videre til en ny ejerbolig.

Home-kæden er blandt de ejendomsmæglere, der også forsøger sig med et lignende system, ligesom Place2Live og Boligrobotten.dk formidler boliger til bytteivrige købere og sælgere.

Læs også: Fem fif til boligkøbere

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen