Berlingske Business

Boligboblen taber luft i København

Økonomer ser tegn på boligboble i København København er gå
Forventninger til store prisstigninger i boligmarkedet daler hos danskerne. Særligt i Hovedstaden ser priserne ud til at finde et mere naturligt leje. Foto:

Færre danskere forventer store stigninger i boligpriserne. Det er godt for boligmarkedet, og særligt Hovedstaden går forrest med en mere afdæmpet attitude.

Luften er tilsyneladende ved at gå af ballonen for stadigt stigende boligpriser. I første omgang i hvert fald forventningerne til niveauet af fremtidige prisstigninger.

Det skriver Børsen.

Især flere københavnerne har efter mange års priser på himmelflugt indstillet sig på, at fremtidige stigninger bliver mindre dramatiske.Mere præcist er andelen af storbyborgere med en stejl stigning i sigte faldet med otte procentpoint fra 60 pct. til 52 pct.

Danmarks billigste landejendom: Nørreløkkevej 2, Nordborg. Pris: 199.000 kr.

Det viser tal fra Danmarks Statistik på anmodning af Nykredit. Dermed lægger forventningerne i Hovedstaden sig bag de øvrige regioner, hvor Midtjylland springer højest med en andel på 62 pct.

Både ejendomsmæglere og boligøkonomer er positive over udviklingen i beskedenhed, som de entydigt mener, er godt nyt for boligmarkedet. Også selv om mere end halvdelen af danskerne, i alle regioner, trods udviklingen, fortsat forudser en stigning.

»Den udvikling, vi ser, er sundere, og det vil fraholde folk i at spekulere i deres boligkøb, hvilket vil mindske risikoen for en boligboble«, siger Lone Bøegh Henriksen, som ejer ti Home-forretninger i hovedstadsområdet, til Børsen.

nørrebro

Hun mener desuden, at de faldende forventninger i hovedstaden er et udtryk for, at priserne har nået en mere naturligt leje. En afdæmpet udvikling, som i lang tid også har været efterspurgt af både nationalbankdirektør Lars Rohde og de økonomiske vismænd.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen