Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Bolig-tilbud: Her bliver der givet størst afslag på nye huse

108257597.jpg
Det kan være en rar fornemmelse at skrive under på købskontrakten til det nye hus velvidende, at der ikke er timevis af gør-det-selv-arbejde, ømme muskler og tårnhøje regninger til uforudsete udgifter i vente, så snart nøglerne er overdraget. Foto:

Det kan være en rar fornemmelse at skrive under på købskontrakten til det nye hus velvidende, at der ikke er timevis af gør-det-selv-arbejde, ømme muskler og tårnhøje regninger til uforudsete udgifter i vente, så snart nøglerne er overdraget.

Et helt nybygget hus kan være løsningen på de lurende håndværksmæssige udfordringer. Og en del af sikringen mod, at husets varmeforbrug ikke æder ens opsparing op som en sulten teenager.

Og selvom de nye huse oftest er væsentlig dyrere end de gamle, gives der i nogle danske kommuner ganske pæne afslag på nybyggeriet. Det viser nye tal fra boligsitet Boliga.dk.*

»En stor del af nybyggeriet er placeret i periferien til byerne og dermed et stykke væk fra den oprindelige bykerne. Mange danskere vil gerne bo centralt i forhold til butikker, offentlig transport, skoler, daginstitutioner og kultur, hvorfor de opfatter beliggenheden på de ældre boligkvarterer som mere attraktive end de nybyggede, og dermed kan der være mere at forhandle om, når prisen skal fastsættes,« siger Lise Nytoft Bergmann, der er boligøkonom hos Nordea. 

Ejendomsbutik

I Esbjerg og Herning er de huse, der er bygget siden 2015 og solgt i løbet af det seneste år, i gennemsnit handlet 13 - 14 procent under den kvadratmeterpris, de var udbudt til salg for.

Mens de ældre huse i de samme to kommuner blot er solgt fem - otte procent under den gennemsnitlige kvadratmeterpris, der sidst stod på ejendommenes salgsopstillinger.

»Prisen på olie, gas og fjernvarme er lav i øjeblikket, og derfor er fordelen ved et energivenligt, og dermed typisk nyt hus, lavere end i tider med høje energipriser. Det kan også give køber bedre forhandlingskort på hånden,« siger Lise Nytoft Bergmann.

1

Nyt er stadig dyrest

Vil man købe nybyggeri, er priserne dog fortsat et stykke over de kvadratmeterpriser, som husene, der er bygget før 2015, har været på markedet med i løbet af det forgangne år.

I Esbjerg blev de nybyggede huse således solgt til en kvadratmeterpris på knap 18.000 kr., mens de ældre pendanter gik for 12.370 kr. pr. kvadratmeter.

I Herning lyder forskellen på nye og gamle kvadratmeter solgt i løbet af det seneste år på 2.200 kr. Eller hvad der svarer til, at et gennemsnitligt hus på 120 kvadratmeter bygget før 2015 blev solgt 268.350 kr. billigere end et tilsvarende helt nyt hus.

4

Men ifølge Lise Nytoft Bergmann fra Nordea bør boligkøberne huske på, at et køb af et nyt, energivenligt hus sagtens kan vise sig at blive en særdeles god investering, selvom nu og her-prisen er højere.

»Mange boligkøbere starter boligjagten med en tur i banken for at få en vurdering af, hvor meget de kan købe for. I den forbindelse er det vigtigt, at de husker på, at de kan købe for et noget større beløb, hvis de vælger et nyere og energivenligt hus frem for et ældre vedligeholdelsestungt hus med dårligt energimærke,« siger Lise Nytoft Bergmann.

»Den lave rente betyder desuden, at man kan låne et forholdsvis stort beløb for en lille månedlig ydelse. Det betyder, at selv om et energivenligt hus ofte koster mere end et tilsvarende hus med dårligt energimærke, kan der være penge at spare ved at gå efter et A-mærket hus - også selvom den initiale investering er større.«

Skat på vej retur til 730.000 boligejere

Se hvor meget prisen på huse forhandles ned i dit område:

Nybyggede huse

Ældre huse

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen