Berlingske Business

Bankforskeren til boligejeren: Tag så meget variabelt lån, du kan og tør

Boliger
Boligkvarter på Frederiksberg. En stigende andel af danskernes boliglån er af den fastforrentede slags, selv om renten kun er gået én vej. Foto:

Har du en sund økonomi, så kan du med fordel lægge bekymringen til side og tage mere risiko på boliglånet. Men gem til regnvejrsdagene.

Danskerne vælger i stigende grad sikkerheden til, når det kommer til boliglånet. Det fastforrentede låns andel af det samlede udlån til ejerboliger og fritidshuse er siden begyndelsen af 2012 og frem til udgangen af september i år steget fra 31 procent til 40 procent.

Andelen af de boliglånene med de variable renter er altså helt i tråd med politikerne og de fleste økonomers ønsker faldet.

»Rigtig mange mennesker, jeg møder, vælger det fastforrentede lån. De gør det for at vide, hvad de skal betale måned for måned for måned. Det er deres valg, og hvis de har det fint med det, så skal de endelig bare gøre det,« siger Lars Krull.

Betaler andre for at tage risiko

Han er bankforsker og seniorrådgiver ved Aalborg Universitet. Og i denne uges afsnit af »Dine Penge« tillader han sig at udfordre den almindelige boligejers tryghedsbehov en anelse. I hvert fald, hvis privatøkonomien eller er sund.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og på Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

»Vi er i en situation nu, hvor alternativet i form af variabelt forrentede lån er meget, meget billige. Sidder man med et fastforrentet lån, så kan man tænke »av«. For man betaler meget for at have sikkerheden, og man kunne spare mange penge ved at have det variable lån, som ens nabo måske har,« siger han.

Det her handler ifølge forskeren om, hvem man er, hvad man tror på, og hvordan man styrer sin økonomi. Uanset, hvordan vi vender og drejer det, så har man med et fastforrentet lån betalt en anden aktør for at tage risikoen på den fremtidige renteudvikling.

»Det gør man hver eneste måned. Tager man et variabelt forrentet lån, så tager man selv risikoen. Man nyder, når det er billigt, og hvis renten lige pludselig stiger, så må man også betale mere. Det sker dog ikke lige fra den ene dag til den anden,« siger Lars Krull.

Gem til en regnvejrsdag

Han har derfor en klar anbefaling. Tager man det variabelt forrentede lån, så glæd dig over de lave renter, men lad vær med at bruge rub og stub. Læg til side, så du har til de dage, hvor det bliver dyrere.

»Tag så meget variabelt lån, du kan og tør, hvis du har en sund økonomi. Det er billigst for dig, og du finansierer ikke en anden for at tage en risiko. Men gem penge til en regnvejrsdag,« siger han.

Han påpeger, at der ikke er udsigt til, at renten stiger gevaldigt lige foreløbig, og de fleste med en sund økonomi har plads til udsving - også i renten.

Du kan få flere gode råd og et måske lidt frækt indspark i debatten om de afdragsfrie lån i denne uges afsnit af »Dine Penge«.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og på Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen