Berlingske Business

Banker og ejendomsmæglere betaler hinanden penge for kunder

Sværere for købere at se månedlig husleje
Minister ændrer i lovforslag om boligannoncer BV.: ARKIVFOTO. Det bliver vanskeligere for boligkøbere hurtigt at se, hvor meget det koster at sidde i en ny bolig. Folketinget forhandler et lovforslag fra regeringen, som vil forbyde oplysninger om brutto- og nettoomkostninger i salgsopstillingerne. Det mener Forbrugerrådet Tænk og Dansk Ejendomsmæglerforening er et stort tilbageskridt for forbrugerne. (se Ritzau historie 050933) Til Salg skilt med Solgt henover - foran grøn ligusterhæk ved villa i Aalborgbydelen Gug. Krisen på ejendomsmarkedet er ikke her. Foto:

Hvis en bankkunde har brug for en ejendomsmægler, bliver vedkommende henvist til den mægler, banken har en aftale med. I de tilfælde er der ikke tale om uvildig rådgivning, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Det er ikke usædvanligt, at ejendomsmæglere og banker henviser kunder til hinanden. Men Forbrugerrådet Tænk er kritisk over for vennetjenesten, fordi det kan gå ud over rådgivningen, skriver Jyllands-Posten.

»Der er jo ikke tale om uvildig rådgivning, når bankrådgiveren godt ved, at hans filial tjener penge, hvis han sender kunden hen til en bestemt ejendomsmægler,« siger Morten Bruun Petersen, som er seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk, til Jyllands-Posten.

Ifølge Jyllands-Posten giver for eksempel Danske Bank op til 7.000 kroner til Homes ejendomsmæglere for at få henvist en kunde. Omvendt får Danske Bank fem procent af ejendomssalæret, hvis der bliver sent en kunde den anden vej.

Ligeledes anbefaler Nordea sine kunder til at vælge Danbolig, når de skal købe eller sælge bolig, men banken oplyser, at der ikke er nogen økonomisk aftale, når banken sender en kunde videre.

Fredag1

Nykredit siger til avisen, at det måske er tid til at gøre op med modellen, mens Danske Bank ifølge Jyllands-Posten mener, at modellen er velfungerende.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen