Berlingske Business

30 års sommerhusboom holder priserne nede landet over

Sommerhus - 20160905134338463_
Sommerhusmarkedet over en bred kam er ikke i bedring. Og det er priserne heller ikke. Colourbox

Mængden af sommerhuse er steget markant siden 1986. Det betyder, at markedet er mættet.

De seneste 30 år er der bygget tusinder af sommerhuse rundt om i Danmark. Det er en medvirkende årsag til, at genrejsningen af boligmarkedet ikke har smittet af på sommerhusmarkedet.

Ifølge tal indsamlet af Nybolig fra Danmarks Statistik er antallet af sommerhuse siden 1986 steget med 37.100 til 222.600.

Antallet af sommerhus-kvadratmeter er steget endnu mere. Nemlig med 54 procent til 17,4 millioner kvadratmeter sommerhusareal.

- Stigningen har været støt og rolig over de seneste 30 år uden de store udsving. Den er udtryk for den generelt stigende velstand i det danske samfund, hvor flere har fået mulighed for at realisere drømmen om et sommerhus, siger presseansvarlig i Nybolig Thomas Hovgaard.

20BUSPix-Sofie-173734.jpg

Mens det nok kan være en drøm at have et sommerhus, kan det også være et mareridt at komme af med det. Markedet er mættet, og antallet af sommerhuse til salg er ikke faldet nævneværdigt siden krisen.

Det samme er tilfældet for priserne, der fortsat ligger på niveauet fra 2004. Det var, før boligboblen sendte priserne markant op i 2005 og 2006.

- Når man kigger på tallene, er der ingen tegn på vækst i priserne overhovedet. Det kan godt være, at ejendomsmæglerne vil sige, at det går forrygende, men de lever lidt i deres egen virkelighed.

- Hvis man lever i tallenes virksomhed, så kan vi ikke se nogen udvikling i markedet, siger direktør for Boligøkonomisk Videnscenter Curt Liliegreen.

23BUSSommerhuse-185310.jpg

Den flade tendens, mener han, er forårsaget af, at der stadig er mange sommerhuse til salg. Derudover er efterspørgslen ikke, hvad den har været.

- Befolkningens præferencer har simpelthen ændret sig. Der er mange, der foretrækker at tage til udlandet, og de kan gøre det for relativt små penge. Det udfordrer det, at man kan risikere at sidde og kukkelure i et regnfyldt sommerhusområde.

- Derudover lever flere som singler, og de vil for manges vedkommende hellere holde ferie i en storby med et socialt netværk end at sidde i et sommerhus, mener Curt Liliegreen.

Portrait of a thoughtful young business man

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen