Berlingske Business

Skjern Bank: Højere nedskrivninger trækker overskud ned

q
ARKIVFOTO. Foto:

Skjern Bank kom ud af årets første ni måneder med et fald i overskuddet, som skyldes højere nedskrivninger på bankens udlån.

Bankens netto rente- og gebyrindtægter steg til 192,8 mio. kr. i årets første ni måneder fra 188,6 mio. kr. i samme periode året før.

Til gengæld faldt bankens indtægter fra kursreguleringer til 3,1 mio. kr. fra 15,3 mio. kr. i samme periode 2014, mens nedskrivningerne steg til 39,7 mio. kr. fra 31,5 mio. kr. året før.

På bundlinjen bidrog det til et fald i overskuddet før skat til 45,7 mio. kr. fra 60,8 mio. kr. i samme periode i 2014.

Efter skat landede resultatet på 35 mio. kr. mod 44,7 mio. kr.

- Resultatet er præget af let faldende nettorenteindtægter, kraftigt stigende gebyrindtægter og uændret omkostningsforbrug. Nedskrivningsniveauet er som forventet og er præget af et betydeligt nedskrivningsbehov på landbrugserhvervet, skriver banken i regnskabet.

Skjern Bank fastholder forventningerne til 2015 og venter fortsat et basisresultat på 115-125 mio. kr.

Tabel for Skjern Banks regnskab for de første ni måneder af 2015:

#

Mio. kr. 9M 2015 9M 2014 FY 2014

-----------------------------------------------

Netto rente/gebyr 192,8 188,6 248

Kursreguleringer 3,1 15,3 10,8

Nedskrivninger på udlån 39,7 31,5 154,4

Resultat før skat 45,7 60,8 -56,7

Nettoresultat 35 44,7 -56

-----------------------------------------------

#

Forventninger til 2015:

#

Mio. kr. Ved 9M Før 9M

-----------------------------

Basisresultat 115-125 115-125

-----------------------------

#

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen