Berlingske Business

Mærsk-aktie stryger til vejrs efter ny strategiplan

A.P. Møller
Arkivfoto. Foto:

A.P. Møller-Mærsk er torsdag morgen klar med ny strategiplan, og det er blevet vel modtaget på aktiemarkedet, hvor aktiekursen stiger med godt tre procent.

Nyheden om at A.P. Møller-Mærsk opdeler konglomeratet i to dele er blevet vel modtaget af investorerne. En halv time inde i torsdagens handel stiger selskabets B-aktie således med omkring tre pct.

Selskabet skriver i en fondsbørsmeddelelse, at opsplitningen vil sikre fokus på at fremme synergier og udvikling af nye produkter og services i transportenheden og samtidig »udvikle strukturelle løsninger« for oliedelen.

Investeringsøkonom i Nordnet, Per Hansen, forklarer over for Berlingske Business, at der er tre grunde til, at Mærsk-aktien stiger.

»For det første har opsplitningen været ventet længe. Det er ingen mirakelkur for en hurtig værdiskabelse, men spaltningen gør aktien mere spiselig for investorerne. For det andet har Mærsk har regulært kapituleret inden for olie og giver sig selv 24 måneder til at optimere sin værdi her. En høj oliepris giver en høj indtjening, mens en lav oliepris sætter indtjeningen markant under pres. Energisektoren er den del af Maersk med de største risici, og derfor tager investorerne godt imod den udmelding. For det tredje vil verden på lidt længere sigt bliver verden mere grøn end »sort«. Alene af den grund, og med tanke på CSR-forhold, tager investorerne godt imod udmeldingen,« forklarer Per Hansen.

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen