Berlingske Business

Amerikanske aktier falder for anden uge i træk

pix - wal-mart 2 - biz
Wal-Mart nedjusterede i ugens løb forventningerne til årets salg, og det smitter af på stemningen på aktiemarkedet. Foto:

Dårlige detail-udsigter og usikkerhed om verdens centralbanker presser de amerikanske aktier.

De amerikanske investorer lider angiveligt af den sædvanlige nedtrykthed efter sommerferien. For selv om det er atypisk for dette år, at de amerikanske aktier er faldet to uger i træk, er det helt normalt for august-aktierne.

Den sløje stemning blandt investorerne betød derfor, at de toneagivende aktieindeks Dow Jones- og S&P faldt et par procent. Men trods de seneste ugers fald, ligger de store aktieindeks oppe med 15-20 procent i forhold til årets gennemsnit. Det skriver erhvervssitet CNNMoney.com.

Ifølge sitet rynker investorerne bryn over den amerikanske centralbanks næste træk, ligesom der er bekymring over, at andre centralbanker - herunder den britiske Bank of England - pønser på at hæve renterne.

Bekymringerne har lagt pres på aktierne og de 10-årige obligationer, der er steget til det højeste niveau i to år, nemlig 2,85 procent.

Samtidig er investorerne nervøse for, hvad ringe tal for detailbranchen vil få af betydning - ikke mindst for andre brancher. I den forgange uge kom stormagasin-kæden Nordstrom og detailkæmpen Wal-Mart med nedslående omsætningstal, og sidstnævnte nedjusterede sine forventninger til hele årets samlede resultat. Får pessimisterne ret, vil det formentlig også betyde, at selskaber som Visa og MasterCard vil klare sig dårligere fremadrettet.

Således lukkede Dow Jones-indekset fredag nede med 0,20 procent til 15.081,47, S&P-indekset faldt med 0,09 procent til 3.602,78 og Nasdaq lukkede 0,33 procent i 1.655,83.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen